insändare
Adolfsbergsskolan Foto Angelica Åkerman Boverket

Knivstabornas pengar ska inte gå till marknadsskolor

Knivsta växer och det har blivit dags att överväga en ny gymnasieskola. Vänsterpartiet vill se en gymnasieskola där elevernas rätt till utbildning är i fokus. En skola i kommunal regi, där Knivstabornas skattepengar går till det de är avsedda för och inte till vinstdrivande marknadsskolor.

Från att ha varit ett föregångsland inom skola har Sverige blivit unikt på ett negativt sätt. Sverige är nämligen det enda land i världen som kombinerar en skattefinansierad skolpeng med obegränsade möjligheter att ta ut vinst och en närmast fri etableringsrätt för privata aktörer.

De som främst får betala för detta marknadsexperiment är eleverna. Vi ser skolor som går i konkurs mitt i terminen, sjunkande skolresultat, färre lärare och en allt större klyfta mellan elever från familjer med hög utbildning och elever från en socioekonomiskt svagare bakgrund.

Det svenska skolsystemet med friskolor och skolpeng medför också en rad problem för kommunerna. Det blir svårare att planera långsiktigt för verksamheten och är allmänt fördyrande, eftersom privata aktörer måste tilldelas medel i samma utsträckning som kommunala oavsett om det behövs eller inte. Om kommunen exempelvis bygger en ny skola som medför högre lokalkostnader så måste de privata kompenseras för detta i samma utsträckning, även om lokalerna de vistas i har oförändrade driftskostnader.

Vänsterpartiet vill se ett slut på marknadsskolan. Och en majoritet av svenska folket håller med. Enligt en undersökning gjord av SIFO vill åtta av tio begränsa eller förbjuda vinstuttag i skolan. Skattepengar ska gå till elever och personal – inte till skolföretagens vinster. Skolan ska styras för att ge eleverna så bra utbildning som möjligt, inte efter vad som ger mest vinst till dem som äger skolorna.

Maria Fornemo
Maria Fornemo, 1:e vice ordförande i UN

Vänsterpartiet vill därför ha en gemensamt finansierad och demokratiskt styrd skola i Knivsta, där det är behoven som styr resursfördelningen. I en likvärdig skola ges varje elev goda möjligheter att få sina behov tillgodosedda och på så sätt kan alla elever nå målen. Låt oss därför bygga ett gymnasium som har ungdomars bästa som högsta målsättning.

Maria Fornemo (V)
1:e vice ordförande i