insändare
Gredelby hagar

Knivsta växer hållbart med Agenda 2030

Knivsta kommun växer och många människor flyttar hit, mycket tack vare närheten till naturen. Fyrspårsavtalet mellan kommunen och staten medför ökad byggnation av bostäder i utbyte mot fyra spår i regionen och en ny station i Alsike. Minst 30 procent av bostäderna ska vara hyresrätter och minst 3 procent med normhyra.

Kommunens arbete, liksom samhällsbyggandet, ska ha grund i Agenda 2030, FN:s 17 globala mål för socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling. Utvecklingsprogrammet Knivsta 2035 anger en strategi för stadsutveckling för två nya hållbara stadsdelar i västra Knivsta och Alsike. De två grönskade stadsdelarna ska byggas hållbart – socialt, miljömässigt och ekonomiskt – och samverka med en levande landsbygd.

Anna Svensson
Anna Svensson, ersättare i Samhällsutvecklingsnämnden

Stadsbyggnadsprinciper med arkitekturpolicy, har tagits fram och innehåller riktlinjer för Knivstas utformning. Där ingår allt från torg, hushöjder och husfasader till gröna rum, gator och belysning, samt konst. Dokumentet ligger i linje med Vänsterpartiets önskan om barnen i fokus med naturområden, lekparker och trivsamma torg. För både barnen och klimatet är gång- cykel- och kollektivtrafik viktigt.

Vi har redan naturreservat vid Gredelby Hagar och Trunsta träsk, efter en motion på Vänsterpartiets initiativ. Glädjande nog planeras även Kölängsskogen vid Valloxen och Ängbyskogen i Västra Knivsta att bli naturreservat.

Anna Svensson
vice ordförande