insändare
Bussar i Knivsta

Vi vill se en bra kollektivtrafik

Tågkaos, ökande biljettpriser och vinstmaximering. Dagens kollektivtrafik lämnar mycket att önska. Vänsterpartiet Knivsta menar att arbetet för att stoppa klimatförändringarna måste inkludera kollektivtrafiken.

Vi är den första generationen som tydligt drabbas av klimatkrisen, men också den sista att verkligen kunna göra något åt den. Enligt forskarna har vi högst nio år på oss att uppnå de bindande målen i Parisavtalet. Medan vissa länder, partier och individer tror att det går att fortsätta som tidigare tar Vänsterpartiet avtalet på fullaste allvar.

En kommun, likaväl som ett land, kan gå före och visa vad som går att göra. I Knivsta har Vänsterpartiet lagt fram förslag för ett bättre klimat. Så har Gredelby hagar och Trunsta träsk blivit naturreservat — en viktig lunga mitt i kommunen på kort avstånd för många Knivstabor. Så har kommunen antagit en koldioxidbudget i vilken det beskrivs vad kommunen behöver göra för att klara vår del av Parisavtalet. Mycket handlar om transporter och behovet att ställa om till ett mer hållbart resande.

Oacceptabel fördyring
Det är upprörande och oacceptabelt att taxorna för kollektivtrafiken ökat med över 40 procent de senaste tio åren, Vänsterpartiet budgeterar både lokalt och nationellt för en billigare kollektivtrafik. Vårt mål är att kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri och en del av den allmänna välfärden. Runt om i världen pågår intressanta reformer med fri kollektivtrafik; Dunquerque, Luxemburg och Estlands huvudstad Tallinn för att nämna några exempel.

Sammanhållen järnväg
Järnvägssystemet i Sverige är idag uppsplittrat på en mängd privata och statliga aktörer vilket har lett till minskat helhetsansvar och bidragit till stora problem i tågtrafiken. För att stoppa tågkaos och ofta förekommande förseningar vill vi istället skapa ett sammanhållet modernt järnvägssystem. Detta tror vi leder till den största samhällsnyttan.

Järnvägsunderhållet behöver förstatligas och SJ bör få ökat ansvar för tillgänglig tågtrafik på stambanorna. Det ökar utrymmet för SJ att bedriva trafik i hela landet. Att privata operatörer kan plocka russinen ur kakan på lönsamma sträckor motverkar förutsättningarna för klimatsmart resande i andra delar av landet. Möjligheten att resa klimatsmart och billigt ska vara i fokus, inte vinstmaximering.

Transporter står för ungefär en tredjedel av klimatutsläppen i Knivsta. Genom att fler resenärer och mer gods färdas på järnväg istället för på vägarna kan utsläppen minska. Därför måste de hållbara resealternativen göras ekonomiskt attraktiva för resenärer och företag. Idag fungerar SJ i princip som vilket bolag som helst och har avkastningskrav till staten. Vänsterpartiet anser att avkastningskravet ska tas bort och att pengarna istället bör återinvesteras för att uppnå förbättrad service och sänkta biljettpriser. Det är dags att ta persontransporternas klimatpåverkan på allvar och sätta resenärernas intressen först.

Christer Johansson, ordförande och gruppledare

Din röst kan avgöra
Ingen av oss vet vad som händer efter valet, men vi vet att din röst kan avgöra. Vi vill att den rösten räknas. Därför tycker vi att du ska lägga den på ett parti som står upp för de förändringar som behöver göras i Knivsta och i resten av Sverige. Med fri och trygg kollektivtrafik kommer många att kunna parkera bilen, resa klimatsmart och slippa bekymra sig över dyra bensinpriser.

ordförande och gruppledare
Vänsterpartiet Knivsta