kommungruppen
Kommunfullmäktige 23 mars 2022

Rapport från KF i Knivsta 23 mars

Ett utdrag från Knivsta kommunfullmäktige, KF, den 23 mars 2022.

Inledning
Kvällens fullmäktigemöte inleddes med en tyst minut för att hedra krigens offer i Ukraina och på andra ställen i världen där det finns krig. Därefter informerade kommunalrådet Klas Bergström (M) om hur Knivsta kommun förbereder sig för emottagande av ukrainska flyktingar. För dagen har inte Knivsta hunnit få något ansvar, och Migrationsverket vill inte att kommunerna gör något förrän de blir ombedda. Men Knivsta har alltså beredskap för att kunna ta hand om människor på flykt.

Ledamöternas frågor – tågtrafik
Lennart Lundberg (KNU) valde att ta upp problemen med pendeltågen under punkten Ledamöternas frågor.

– Gör du något för att förbättra för pendlarna Klas Bergström?
-Ansvaret ligger hos SJ, UL, SL och Trafikverket svarade Bergström, som också berättade att han deltar i de möten om kollektivtrafik han bjuds in till.
– Det vore motiverat att kommunen tog en särskild dialog i dessa frågor, sade Lundberg, och berättade att han ämnade lämna in ett initiativärende.
– Det är bekymmersamt att det prognostiserats ett fungerande signalsystem först 2033, sade Bergström, och menade att problemen då troligtvis skulle upphöra i samband med att Knivsta får fyra spår genom Fyrspårsavtalet.

Interpellationsdebatt om detaljplaner
En debatt uppstod också kring Lennart Lundbergs interpellation till bygg- och miljönämndens ordförande om följsamhet mot antagna detaljplaner. Ordförande i Bygg- och miljönämnden, Claes Litsner (S) svarade att byggherrarna förr hade större inflytande över husens utseende än idag.
– Nu är byggnadsutvecklingen mer uppstyrd och byggherrarna släpps inte fria, som Lundberg påstår. Jag är stolt och glad över engagemanget Knivstaborna visat i Knivstas utbyggnad och jag är stolt över den personal i kommunen som jobbar med byggnadsfrågor, sade Litsner.

Kerstin Umegård (Mp) gick upp i talarstolen och påminde om hennes motion från 2018. Den handlade om att vi inte borde sälja kommunal mark, utan i stället arrendera ut den. Då kan man inte bara styra hur hus byggs, utan också med vilka material och en mängd andra faktorer.
Lennart Lundberg lovade andra bullar efter valet med en ny majoritet.
– Andra bullar i denna fråga blir det redan nästa vecka då vi får nya ”Riktlinjer för markanvisningar och exploateringsavtal” i kommunen, avslutade Boo Östberg (C) interpellationsdebatten.

Stadsutvecklingsstrategi 2035
”Stadsutvecklingsstrategi 2035 för västra Knivsta och Alsike stationssamhälle” var det dokument som låg på bordet förra fullmäktigemötet men som sköts till dagens möte på grund av en minoritetsåterremiss.
– Strategin är lika bra idag som förra gången, sade Klas Bergström och yrkade bifall.
Mikael Rye Danjelsen (KNU) var inte lika imponerad utan ville ändra förslaget. Bland annat menade han att dokumentet innehåller för små lägenheter och för få parkeringar.

– Strategin kännetecknas framför allt av flexibilitet, menade Göran Nilsson (M). Det går att variera både täthet och hushöjder och en hel del annat. Och det saknas inte grönytor. Den är absolut inget hastverk. Därmed yrkade han bifall till kommunstyrelsens förslag.
– Vi kommer att få superhäftiga stadsdelar utifrån en hållbarhetsstrategi, fyllde Claes Litsner i, och yrkade bifall även han.
– Strategin är ett tänk för en hållbar stadsplanering, höll Boo Östberg med om.

Även Christer Johansson (V) yrkade bifall.
– Ett samhälle som är bra för barnen är bra för alla. Boende och klimatet är två av anledningarna till att unga känner oro inför framtiden. Vi ska bygga ett ekologiskt och socialt hållbart samhälle. Nu har vi en bra vägledning för en framtida utveckling. Där finns mycket grönska och bostäder i olika former som även kommer att passa till unga.

KF - presidiet 23 mars 2022
KF – presidiet 23 mars 2022

Därefter följde en två timmar lång debatt om trångboddhet, gröna ytor och parkeringsnormer. Debattens bästa var nog ändå Jacob Risbergs (MP) inlägg där han högläste ur Liberalernas partiprogram beträffande bostadsbyggande. Där beskrevs, mer eller mindre, samma vision som den av oppositionen kritiserade Stadsutvecklingsstrategin ger uttryck för. ”Bostadsbyggandet måste skyndas på och det måste vara hållbart”, stod till exempel i Liberalernas program. Munterhet utbröt i salen i alla politiska läger.

En stilla fundering från ersättarbänken: Är politikerna kanske ändå hyfsat överens över partigränserna och debatten egentligen bygger på kritik mot vad som just nu byggs och en skenbar oenighet, eftersom alla partier nu försöker profilera sig inför det stundande valet?
Fullmäktige biföll till slut Kommunstyrelsens förslag med 16 röster mot 15.

Ersättningsreglemente ERS 2022
Revidering av arvodesreglementet ERS 2022 var ett förslag som samtliga partier varit delaktiga i och dessutom också enats kring. Detta reglemente ändras alltid före valet så att ingen ska kunna gynna sig själv och sin nya position, utan i stället utgå från ersättningsnivåer hen och hens parti objektivt tyckt varit lämpligt och måste självfallet också vara lagenligt. Syftet är att bredda demokratin genom att uppdragen ska delas av fler. Förtroendevalda har rätt att få skälig ersättning och nivåerna är knutna till riksdagsarvodet. Det vittnades om att god stämning och samförstånd rått i beredningen. Från Vänsterpartiets sida tackar vi Anna Svensson som deltagit för Knivstavänsterns räkning, och som vi vet gjort ett bra jobb med att hålla ner arvodesnivåerna.

Mål och budget 2022 – ändringsbudget
Under punkten ”Mål och budget 2022 – ändringsbudget” tillåter ekonomin på grund av ett oväntat stort statsbidrag att vi gör några tilläggssatsningar i 2022 års budget. Det kommer därför att tillfalla ytterligare medel till strategisk löneöversyn, trygghetssatsning samt förstärkning inom säkerhet och beredskap, stärkt stöd till kärnverksamheten, tillitsreform i hemtjänsten, teknisk planering, bokslutsreglering till gymnasiet samt översiktsplanearbete.

Svar på motion om införande av LOV inom äldreomsorgen
Liberalerna föreslog i en motion att införa LOV – lag om valfrihet i särskilda boenden. Det betyder att de äldre ska kunna välja utförare av tjänster.
Här måste jag bli lite politisk och säga att val av utförare inte är verklig valfrihet. Inte enligt Vänsterpartiet. I stället riskerar skattebetalarnas pengar att gå till vinster till de privata företagen. Vänstern vill ha valfrihet, men den verkliga valfriheten handlar enligt oss om att kunna välja de tjänster som ska utföras i hemmet, inte vilken utförare som ska göra jobbet. Vi vill också kunna garantera att de anställda har bra arbetsvillkor och styrs med tillit och inte är minutstyrda.

– LOV är kostnadsdrivande, menade Kerstin Eskhult (C) som är socialnämndens ordförande. Vi skulle bli tvungna att betala för platser hos privata utförare även om platserna står tomma, därför att reglerna är sådan att de privata måste tilldelas lika mycket ekonomiska medel som de kommunala.

– Vänsterpartiet håller med SN som konstaterar att de negativa ekonomiska  konsekvenserna av LOV överväger de eventuella positiva, sade Christer Johansson (V). Satsningen för kommunens äldre ska göras på kvalitet och individuell anpassning av verksamheterna.

Även Klas Bergström (M) sade sig tro att skattebetalarna vill att kommunen använder skattemedel på ett bättre sätt.
– LOV innebär en fri etableringsrätt och konkurrens mellan kommun och företag och det innebär en enorm risk för kraftigt ökade kostnader i kommunen, sade Bergström (M).
Liberalernas motion avslogs av fullmäktige.

Maria Fornemo

Svar på motion om införande av ungdomsfullmäktige
Efter att utbildningskontoret startat planeringen med att införa ett Ungdomsting lämnade (KNU ) in en motion i samma ärende. Kommunstyrelsen föreslog att motionen skulle anses besvarad, då arbetet redan pågick. Fullmäktige röstade bifall till KS förslag.
Christer Johansson (V) hoppades att ett ungdomsråd kommer att förbättra ungas tro på att de kan förändra och påverka, och med det få en större tro på framtiden.
Därmed avslutades onsdagskvällen fullmäktigemöte.

Sammanfattat av
Maria Fornemo (V)