Partiet centralt
Nooshi Dadgostar partiordförande

Nooshi omvald till partiordförande på digital kongress

Vänsterpartiets 44:e kongress har genomfört sin första dag som började med invigningstal av Nooshi Dadgostar. Det var många som inte trodde att Vänsterpartiet skulle klara att stopp marknadshyrorna, höja pensionerna och förbättra sjukpenningen. Till alla dem sa Nooshi: ”Allting är omöjligt till det är gjort. Då är det självklart.”
Nooshis öppningstal
Nooshis öppningstal – klicka på bilden
På dagordningen för helgen finns att ta fram en valplattform till höstens val. Men också val av av partiordförande och kongressen valde en nygammal ordförande: Nooshi Dadgostar, som tackade för förtroendet.
”Ett stort TACK till er alla!
Jag är så glad att ni har gett mig förtroendet att fortsätta som partiledare. Det är ert starka stöd och förtroende som ger mig förutsättningar att vara en stark röst för Vänsterpartiet.
Människors trygghet är politikens ansvar. Det är när vi håller ihop som vi blir starka. Då finns det ingen tvekan om att vi kommer klara de stora samhällsutmaningarna vi står inför.
Det senaste året har vi tillsammans lyckat driva fram flera förändringar som gör livet lättare och bättre för vanligt folk. Vårt arbete har bara börjat och jag ser fram emot att få fortsätta arbeta för ett tryggare och bättre Sverige tillsammans med er allihop.”
Nooshi Dadgostar
nyvald partiordförande
Maria Fornemo
Maria Fornemo, Knivsta
Förutom val av ordförande debaterades valplattformen och Uppsaladistriktets delegation, med Knivstas Maria Fornemo, var naturligtvis med i debatten. Det gick att höra inlägg om skogsbruk, egenföretagare, klimatet, bostadsfrågor, asylrätten och landsbygden.
På söndag är den bästa valplattformen klar, för kongressen vet alltid bäst.
Noterat av