kommungruppen
Gunnar och Hans-Petter tar första spadtaget

1:a spadtaget när Knivstabostäder bygger hyresrätter i Alsike

I dag den 14 december har bygg- och miljönämnden beviljat bygglov för det andra kommunala hyreshuset, sedan kommunen bildades. Bygglovet blev något senare än planerat på grund av en privat vårdcentral inte kom överens med bolaget om hyran. Den ändrade användningen krävde ett nytt bygglov så nu kan arbetet fortgå enligt ny plan.

Redan på morgonen den 28 oktober togs det första spadtaget inför byggandet av de 46 nya kommunala hyresrätter i blandade storlekar som kommer finnas i huset. Först att gräva med den guldfärgade spaden fanns Knivstabostäders ordförande Gunnar Ormeus och bolagets VD Hans-Petter Rognes.

På tomten bredvid det senaste hyreshuset i Alsike bygger Knivstabostäder AB 46 nya klimatsmarta hyreslägenheter, med start av markarbeten måndag den 1 november. Byggare är byggföretaget HMB som har ett av sina åtta regionala kontor i Uppsala.

Inflyttningen beräknas till sommaren 2023 i ett hus som kommer vara klassat som ”miljöbyggnad silver” och ge låg belastning på miljön under husets livstid. Placeringen av huset är på gångavstånd till såväl förskola som grundskola och grön natur. Cykelvägar och kollektivtrafik finns utanför dörren.

Christer och Gunnar gräver för nya hyresrätter
Christer Johansson och Gunnar Ormeus

Vänsterpartiet lyckönskar de blivande hyresgästerna och avslutar med en bild på grävande Christer Johansson, ordförande Vänsterpartiet Knivsta och Gunnar Ormeus, ordförande i Knivstabostäder AB.