distriktet
Topp fyra riksdag 2022

Odramatisk valkonferens beslutade om listor

När Vänsterpartiet i Uppsala län söndagen den 5 december höll sin valkonferens och beslutade om listor till riksdag och region följde ombuden valberedningens förslag. Ilona Szatmari Waldau toppar riksdagslistan medan Neil Ormerod toppar södra och mellersta medan Salima Korshed toppar norra regionlistan.

Till regionråd valdes Neil Ormerod följd av Salima Korshed. I dag har partiet ett regionråd men siktet är att göra ett bra val den 11 september 2022 och erhålla två platser . När ombuden gjort sina val kan vi konstatera att samtliga listor toppas av kandidater med bakgrund utanför Sverige. Till regionen kommer med stor sannolikhet tre sjuksköterskor, en undersköterska och en distriktssköterska att ta plats i regiongruppen.

Utöver all sjukhuskompetens finns även kandidater i den kommande regiongruppen som är kunniga inom såväl den viktiga kollektivtrafiken som den ovärderliga kulturen. De fyra första på mellersta listan blev Neil Ormerod, Cecilia Viklund, Viktor Waldau och Jenny Parkert.

Jenny Parkert
Jenny Parkert, regionfullmäktigekandidat nr 4

För Knivstas del blev det fjärdeplatser som gällde. Med mycket stor säkerhet kommer undersköterskan Jenny Parkert att ta en av de ordinarie platserna i det kommande regionfullmäktige. Hon valdes in på färdeplatsen i mellersta valkretsen, Uppsala – Knivsta. På plats 16 finns före detta musiklärarutbildaren, Anna Marklund och hon kommer mycket troligt att ta en ersättarplats. Stort grattis till Jenny och Anna och lycka till.

I valet till riksdagen kommer Christer Johansson troligen väljas till ersättare för tredje valet i rad, om fjärdeplatsen blir valresultatet . De fyra första på listan blev Ilona Szatmari Waldau, Tobias Smedberg, Tove Fraurud och Christer Johansson.

Valombud
Johan och Sasha på valkonferens bland övriga ombud

På plats och deltog i valkonferensen fanns Knivstaborna Johan Jansson som ersättare och Sasha Svanefjord  som ombud samt Christer Johansson.

Sammanfattat av
Sammnkallande i distriktets valberedning