Knivsta kan gå före i räddandet av klimatet
Ännu ett klimatmöte hålls just nu, den här gången i Glasgow. Världens ledare träffas för att ännu en gång enas om hur vi tillsammans ska rädda jorden och jämna ut livsvillkoren för oss som just nu bor på denna fantastiska planet.
På det i Rom nyligen avslutade G 20 mötet har det också diskuterats klimat och efter det dokument som togs fram på mötet finns det fler som tror att Parisavtalets mål från 2015 kommer att uppnås. Men det krävs ett tufft jobb, speciellt av oss som bor i den rika delen av världen. I det jobbet finns det fortfarande för många som inte vill delta utan fortsätta som förut.
De senaste fem årens utsläpp av koldioxid är de fem värsta i historien och enligt en enig forskarkår orsakad av människors utsläpp av växthusgaser. Hyckleriet är utbrett. Oljebolagen plöjer ner PR-miljoner i att låtsas vara hållbara.
Enligt en opinionsundersökning nyligen tycker svenskarna att klimatfrågan ska lösas av omvärlden, inte av Sverige. Det finns även politiker i Knivsta som menar att andra får lösa klimatproblemen. Det är en farlig inställning.
Ingen av oss har kunnat undgå TV-bilderna. Översvämmade byar där husen rasat ner i vattnet, bilarna staplats på varandra. Skogsområden som blivit eldhav. Isen i Arktis som hastigt smälter, gör isbjörnarna hemlösa och höjer havsnivåerna. Det duger inte att peka finger åt någon annan att lösa vår klimatkris. Krisen är redan här och Knivsta och Sverige kan gå före med hållbara lösningar.
Vänsterpartiet Knivsta, som en del i fempartimajoriteten, är övertygade om att Trafikstrategi 2014 och Grönstrukturplan 2016 kommer vara viktiga styrdokument i byggandet av det framtida Knivsta. Ett Knivsta med en ökande del skyddad, bostadsnära, natur och prioriteringar av gång-, cykel- och kollektivtrafik. Oppositionspartiet KD i Knivsta varnar för trafikinfarkt i en stadsdel där de själva ville tredubbla antalet parkeringsplatser när beslutet togs i augusti 2018.
Så här inleds Trafikstrategi för Knivsta kommun 2014 – 2025:
”Den viktigaste parametern för att skapa en attraktiv stad och region är att skapa miljöer där människor primärt rör sig till fots och med cykel. Det skapar levande städer, som upplevs attraktiva och trygga, och som är hållbara.”
Jan Gehl, arkitekt och professor i urbandesign
Upplevd delaktighet är en viktig faktor vid alla förändringar. Ofta får vi från delar av oppositionen höra att Knivstas majoritet inte lyssnar på medborgarna. Under mandatperioden har vi i majoriteten jobbat aktivt med flera former av medborgardialoger och det har gett resultat. I Sveriges Kommuner och Regioner, SKR:s, Delaktighetsindex har Knivsta ökat från 41 procent 2019 till 81 procent 2021. Intresset för Knivstas modell för medborgardialog finns i hela landet.
Vänsterpartiet ser med spänning fram mot den, efter medborgardialogen, omredigerade Stadsutvecklingsstrategi 2035. I den har Knivstaborna bidragit med många kloka synpunkter och därmed medverkat till att sätta ramarna för en hållbar uveckling av det framtida Knivsta och Alsike. Det är bara tillsammans vi kan nå vår del av Parisavtalets mål och samtidigt skapa en trivsam kommun.
Christer Johansson
gruppledare