insändare
Bengt-Ivar och Maria

Vi bygger ett tryggt och kunskapsinriktat Knivsta

Replik till ”Välfärd viktigare än exploatering” i UNT 10/10. Införd på UNT Debatt den 30 oktober 2021

Det är med förvåning vi i Knivstas fempartimajoritet läser KD:s debattartikel i UNT. Där påstår Mimmi Westerlund att vi planerar nedskärningar inom skolan. I verkligheten är det precis tvärt om. Medlen som tilldelas Utbildningsnämndens verksamheter ligger 2022 på 2,4 procent vilket är över SKR:s rekommendation på 2,1 procent. Alltså gör vi en satsning och ingen besparing.

Fempartimajoriteten är stolt över Knivstas utbildningsverksamhet. Det har varit ett par tuffa år då vi tvingats lägga tajta budgetar, men mycket tack vare den utmärkta personalen har kommunen klarat detta bra. Vi kan till exempel konstatera att föräldrarnas nöjdhet med förskolan är fortsatt hög och att andelen niondeklassare med behörighet till gymnasieskolan har ökat jämfört med föregående läsår. Enligt undersökningen Liv och hälsa ung så har områdena skolmiljö och trygghet förbättrats.

Trygghet är en förutsättning för inlärning. Vi är därför glada över att både Adolfsbergsskolan och Thunmanskolan arbetar med KiVa, ett forskningsbaserat åtgärdsprogram mot mobbning. Nyligen har även Utbildningsnämnden fattat beslut om att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram ett gemensamt trygghetsprogram för de kommunala utbildningsenheterna i Knivsta.

Majoriteten har hela tiden hållit stadig kurs mot en skola baserad på forskning och moderna inlärningsmetoder. Vi tycker det är viktigt med utbildad personal och har gjort en satsning inom förskolan där 18 anställda genomfört utbildning och numera har behörighet som barnskötare. I den kommunala förskolan jobbas det intensivt med barns språkutveckling och inom skolan pågår just nu ett intressant projekt med trelärarsystem för att bättre kunna anpassa undervisningen utifrån de individuella behoven. Vi har även jobbat med digitalisering och avsatt medel till digitala läroverktyg som över tid ska ha en positiv effekt på elevernas lärande och även ha en kompensatorisk effekt, vilket ska bidra till än mer likvärdiga villkor i skolan.

Bengt-Ivar och Maria

Det är också angeläget att unga har en meningsfull fritid. KD verkar däremot inte dela den uppfattningen eftersom de vill skära ned på anslagen till både CIK och till biblioteket. Detta tycker vi vore djupt olyckligt då både kultur och fysisk aktivitet är av största vikt för välmående, hälsa och intellektuella prestationer.

Bengt-Ivar Fransson (M) ordförande i Utbildningsnämnden
Maria Fornemo (V) vice ordförande i Utbildningsnämnden