insändare

Tankar om arbetsglädje

Krönika i tidningen Vänstern i Knivsta, september 2021 skriven av Fredrik Rosenbecker.

När det här skrivs är det semestertider, men nog finns det arbete att göra ändå. Disken ska stoppas i diskmaskinen, tvätten tvättas, maten lagas, dammet dammsugas och fönstren tvättas. Sen är det allt som inte hanns med under arbetsåret som nu äntligen ska bli gjort. Nu kanske man hinner bete sig som marknadsekonomiska teorier föreskriver; byta bank, förhandla räntor, hitta bästa elavtalet, göra pensionsval, optimera sin mobilräkning och sina försäkringar, gå igenom barnens skolval och fundera på vilken vårdcentral man vill ha. Hu, nej, det senare får vara! Jag tar en paus i solen istället.

Fredrik Rosenbecker

Under semestern har man kontroll över arbetet. Några saker kan få vara, andra kan göras i den takt och vid den tidpunkt man själv bestämmer och man får använda sin kompetens på det sätt man vill. Därför känns det inte särskilt betungande trots att listan med arbete kan göras lång. Annat är det under arbetsåret. Vi är många som inte har någon större kontroll över arbetet. Målen sätts av andra, hur de nås dikteras av processer, och uppfyllandet av målen mäts och rapporteras i kontrollapparaten. Inte konstigt att arbetslivet leder till psykisk ohälsa. SBU (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering) konstaterar att arbete med höga krav och små kontrollmöjligheter påtagligt ökar risken för psykisk ohälsa.

Denna sommar kan vi i Knivsta därför med glädje blicka tillbaka på ett år där V, S, C, M och MP tillsammans påbörjat införandet av tillitsbaserad styrning i kommunens verksamheter. Tillitsbaserad styrning flyttar kontrollen över arbetet till den som utför det, en känd viktig friskfaktor för psykisk hälsa. Här har vi lagt en del av pusslet för ett bättre och friskare samhälle!

ledamot i Socialnämnden