sommarjobb

Miljonsatsning på unga i Knivsta – 100 sommarjobb

Under våren har det jobbats i majoriteten för att lindra effekterna, för kommunens unga medborgare, av den globala pandemin. Det var därför glädjande att det blev en stor enighet där alla partier ställde sig bakom beslutet i KF om satsning på sommarjobb, fler sommarlovsaktiviteter och ökat stöd till kultur- och idrottsföreningar.

Christer Johansson, gruppledare

Den, sedan några år, nedåtgående trenden med färre sommarjobb för Knivstas ungdomar är därmed bruten. Denna sommar kommer över 100 ungdomar få ett sommarjobb efter initiativ från den politiska majoriteten och ett kreativt arbete av kommunens tjänstepersoner. Resultatet är mer än en dubblering av antalet sommarjobb jämfört med sommaren 2020.

Oavsett vad olika belackare tycker känner vi i Vänsterpartiet oss stolta över vad vi varit med och initierat och kan nu bocka av ännu ett av våra vallöften, om fler sommarjobb. Vi hoppas och tror att det kan bli ett litet steg mot att öka framtidstron bland våra unga medborgare.

Enligt Liv och hälsa ung 2021 som genomförs av regionen vartannat år ökar antalet unga som säger sig må bra eller mycket bra. Skillnaden mellan könen är dock fortsatt stor där tjejerna mår sämre än killarna och framtidstron, för egen del, sjunker hos båda könen. Här finns ett arbete kvar att göra och ansträngningar görs redan på flera plan, från kommun upp till riksdagen, med huvudinriktningen på samarbete och förebyggande.

Med den ambitionen fortsätter 5-partimajoriteten sitt samarbete med focus på förebyggande, delaktighet och hållbarhet. Närmast med Stadsutvecklingsstrategi 2035, för västra Knivsta och Alsike stationssamhälle samt Mål och budget 2022 som båda kommer beslutas i höst. Förhoppningsvis blir det ännu fler sommarjobb 2022 och på sikt en högre framtidstro bland kommunens unga.

gruppledare