övrigt

90-årsdagen av skotten i Ådalen

Idag högtidlighåller vi 90-årsminnet av de fruktansvärda händelserna utanför Lunde i Ådalen då ett fredligt demonstrationståg besköts av militär. Fem unga människor, Eira Söderberg, Erik Bergström, Evert Nygren, Sture Larsson och Viktor Eriksson sköts till döds.
Nooshi Dadgostar foto Anna Tärnhuvud
1930-talet var en hård tid för arbetarna i Ådalen. Arbetslösheten var hög och många familjer led svårt av hunger. I det läget passade arbetsgivarna på att sänka lönerna för de som ännu hade jobb på Marmaverkens sulfatfabrik.
När arbetarna gick ut i strejk i protest svarade arbetsgivaren med att ta in strejkbrytare. Den 14 maj 1931 avgick en demonstrationståg på uppemot 4000 arbetare mot strejkbrytarnas förläggning i Lunde. De var obeväpnade och fredliga. Ändå öppnade den inkallade militären eld och sköt rakt in bland demonstranterna.
Minnet av denna blodiga händelse lever i högsta grad i Ådalen. För oss alla är den här dagen ett tillfälle att inte bara hedra offren, utan också minnas att de rättigheter arbetare har idag inte har kommit gratis.
En lön som går att leva på, anställningstrygghet, arbetslöshetsersättning, rätten till semester och lediga helger. Allt är resultatet av den kamp arbetarrörelsen bedrivit. Många har betalat ett högt pris för det vi idag tar för givet. Några ett alltför högt pris. Vi glömmer dem inte.
Nooshi Dadgostar