kommungruppen
Nooshi Dadgostar foto Anna Tärnhuvud

Mer pengar till Knivstas äldreomsorg tack vare Vänsterpartiet

Den svenska äldreomsorgen har under allt för lång tid varit nedprioriterad med tuffa besparingar. Knivstas nuvarande majoritet har jobbat för att ändra på det. Knivstas äldreomsorg stärks nu på flera fronter,  med ”heltid som norm” inom hela verksamheten och ”tillitsbaserad styrning av hemtjänsten”. Tack vare Vänsterpartiets arbete i riksdagen får nu Knivsta vara med och dela på två miljarder för att minska andelen timanställda.

Nooshi Dadgostar foto Anna Tärnhuvud
Nooshi Dadgostar / foto Anna Tärnhuvud

I slutet av 2020 kom regeringens Coronakommission med sin rapport om äldreomsorgen. Den riktar otroligt hård kritik både mot den sittande regeringen och mot tidigare regeringar för hur de under årtionden nedprioriterat äldreomsorgen. Kommissionen är tydlig med att arbetsförhållandena och anställningstryggheten inom äldreomsorgen måste förbättras. En ökad personalkontinuitet skulle stärka kvaliteten och öka tryggheten i omsorgen då det förbättrar möjligheten till goda relationer mellan de äldre och personalen.

Här behövs fler tillsvidareanställningar istället för timanställningar, så att fler orkar och vill arbeta kvar inom äldreomsorgen. Det förstärker i sin tur kontinuiteten ytterligare. För att få fler att vilja söka anställning inom hemtjänsten och därmed öka kontinuiteten behöver de ofrivilliga delade turerna motverkas och på sikt avskaffas.

Med Vänsterpartiets miljardsatsning på äldreomsorgen ges nu äldreomsorgen i Knivsta möjlighet att öka takten för förbättrade arbetsvillkor. Med färre timanställda och bättre arbetsvillkor kan vi ta viktiga kliv till en bättre och tryggare äldreomsorg.

Fredrik Rosenbecker (V) ledamot i SN
Christer Johansson (V) gruppledare