Verklig valfrihet – Välkommen hemtjänstreform i Knivsta kommun

Vänsterpartiet Knivsta är glada för den reform som man genom gott samarbete inom fempartimajoriteten nu är med och genomför. Majoriteten i socialnämnden, SN, bestående av V, S, C och M, har gett förvaltningen i uppdrag att inom hemtjänsten införa tillitsstyrning. Vi hoppas och verkar för att fler verksamheter ska följa.

Fredrik Rosenbecker
Fredrik Rosenbecker ledamot i SN

Under de senaste årtiondena har offentlig sektor använt styrmetoder med ursprung i det som kallas New Public Management. Man styr med mätbara mål uppifrån och rapportering nerifrån, inte olikt ett löpande band som oavsett vilket ska leverera och inrapportera ett uppifrån förutbestämt antal enheter vid dagens slut. Inte oväntat leder sådan styrning – ibland ner på minutnivå – till tidsödande internrapportering samt minskad tillit till de anställdas yrkeskunskap och förmåga att anpassa arbetet efter aktuella behov. Stödsystem blir lätt styrsystem som minskar personalens inflytande över arbetet som utförs och användarens över tjänsten som efterfrågas. Att arbetsmiljön försämras när makten över det egna arbetet minskar är välkänt.

Mot denna bakgrund tillsatte regeringen 2016 med stöd av riksdagen Tillitsdelegationen i syfte att utveckla och sprida kunskap om en mer tillitsbaserad styrning av offentlig sektor. Med utgångspunkt i delegationens slutbetänkande ger nu Vänsterpartiet och de andra partierna i majoriteten i socialnämnden förvaltningen i uppdrag att införa tillitsstyrning inom hemtjänsten.

Personalens inflytande ska öka och deras yrkeskunskap och kompetens ska bättre tas tillvara i mötet med användarna. Samtidigt ska tidsödande internrapportering minska och tid frigöras att utföra mer av det arbete som är verksamhetens syfte. Särskilt glada är vi därför att vårt vallöfte om verklig valfrihet – att få mer makt över innehållet i det som utförs, inte bara vem utföraren är anställd av – infrias. Ibland har vi kallat det ”guldkant i tillvaron”, vilket betyder att om man en dag vill ta en kopp kaffe på balkongen med kommunens personal, så ska det vara möjligt.

Vänsterpartiet Knivsta