kommungruppen
KF från Spakbacken

Rapport från kommunfullmäktige 10 februari 2021

Onsdag den 10 februari var inte bara årets första kommunfullmäktige i Knivsta utan även första dagen med Britt-Louise Gunnar (S) som fullmäktiges ordförande. Vänsterpartiet hälsar henne välkommen på posten. Här följer ett utdrag av vad som hände under mötet, skrivet av Maria Fornemo (V).

Kommunalrådet Klas Bergström informerar
Det svänger inte bara på dansgolv och i hockey, utan även i den kommunala ekonomin! KS ordförande Klas Bergström (M) kunde denna kväll meddela att kommunens resultat för 2020 blev ett plus på 38,9 miljoner, vilket är 3,3 procent. Inte illa för ett pandemiår då många varit oroliga för att pengarna inte skulle räcka till. En anledning till plusresultatet var bland annat pandemiersättning, sjukersättningsbidrag och bidrag som inkommit relativt sent under året.

Frågor
Handlingsplan mot våld i hemmet under pandemin.

Lotta Wiström (L) ställer en fråga till Kerstin Eskhult (C) som är Socialnämndens ordförande. Finns det en plan för hur våldsutsatta barn och kvinnor ska skyddas under pandemin?
Eskhult berättar att det finns en skyldighet utifrån lagstiftning att skydda barn – framför allt – men också andra som är utsatta för våld. Men det finns ingen särskild kommunal plan utifrån det faktum att vi har en pandemi. Det har helt enkelt inte funnits anledning att ha handlingsplan på grund av pandemin.

Stöd till resurssvaga elever under pandemin
Anna Koskela Lundén (L) uttrycker i en fråga oro över hur pandemin påverkar utbildningen i skolan, och då särskilt resurssvaga barn och barn som råkat halka efter. Har utbildningsnämndens ordförande säkerställt att dessa elever fått det stöd de behöver?
Bengt-Ivar Fransson (M), Utbildningsnämndens ordförande, svarar. Han konstaterar att pandemin påverkat oss alla men att skolan i Sverige hållits förhållandevis skadeslös i jämförelse men många andra länder. Han känner sig trygg med att rektorer och lärare redan jobbar för högtryck med att säkerställa elevernas kunskap och tror inte att en utredning i frågan är nödvändig. Han konstaterar också att om oppositionen hade stöttat majoritetens satsning på digitalisering i skolorna så hade Lundén inte behövt oroa sig. Att alla elever har padda eller dator är oerhört viktigt för barnens kunskapsinhämtning och ett viktigt läromedel, speciellt under pandemin.

Interpellationsdebatt
Grönt kort till återvinningen
Vi skulle kunna ha ökat öppethållande i Knivsta kretsloppspark, menar Björn-Owe Björk (KD). Han föreslår ”Grönt kort” till återvinningscentralen och nämner några orter i Västergötland som exempel på där detta införts. Detta är ett sätt att öka tillgängligheten för privatpersoner med körkort utanför ordinarie öppettider. Och det tillför inga ökade driftskostnader. ”Kommer ni  i majoriteten att införa detta”, undrar Björk?

Jacob Risberg (MP) nybliven ordförande i Samhällsutvecklingsnämnden, svarar att det inte är så konstigt att de orter Björk nämner har öppettider för enskilda utanför ordinarie öppettider, eftersom de ordinarie öppettiderna är så få och servicegraden så låg. Risberg påpekar också att kostnaden för kommunen ingalunda skulle minska, eftersom det skulle kräva installation av kameror och system för grindöppning. Avtalet med återvinningsentreprenören skulle behöva omförhandlas eftersom sorteringen inte kan garanteras på samma sätt om stationen inte är bemannad.

Knivsta kommun planerar inte att dra in på öppettiderna i kretsloppsparken och Risberg tycker därför inte heller att ”Grönt kort”, där medborgare på egen hand sorterar sitt skräp, är möjligt att genomföra i dagsläget.

KF feb 2021
Kommunfullmäktige feb 2021

Motion om arbetsmiljö och minskade barngrupper i förskolan
På dagordningen låg också en motion gällande utredning av arbetsmiljösituationen och minskade barngrupper i förskolan. Ett flertal motionärer från KD föreslår en genomgripande utredning av arbetsmiljön i förskolorna.

Klas Bergström (M) svarar att det systematiska arbetsmiljöarbetet är ett lagkrav som redan görs i kommunen. Dessutom vill motionärerna ha mindre barngrupper i förskolan.

Christer Johansson (V) framhåller att vikten av bra arbetsmiljö för såväl medarbetare som barn är en viktig fråga för Vänsterpartiet.  Han avslutar sitt inlägg med att de centrala stödfunktionerna behövs och undrar varför det behövs en genomlysning av arbetsmiljön och andra kostsamma åtgärder i de kommunala förskolorna. De kommunala förskolorna som har bäst betyg i länet av de föräldrar som varje dag lämnar sina barn till kommunens kompetenta pedagoger.

Bergström (M) anser vidare att förslaget inte är finansierat då det i motionen bara hänvisas till att pengarna ska tas från ”centrala medel”. Och därmed anses förslaget vara besvarat.

Motion om hundrastgård vid Emil Sjögrens väg och Forsbyvägen
Detta var motionernas kväll i fullmäktige. Monica Löfgren SD motionerar om en hundrastgård i korsningen Emil Sjögrens väg och Forsbyvägen. Lennart Lundberg KnU menar att platsen redan är en etablerad rastplats för hundar och yrkar bifall till motionen. I motionssvaret skriver förvaltningen dock att det redan finns ett antal hundrastgårdar i kommunen, tre stycken, som för närvarande anses täcka behovet. Annars anser många fullmäktigeledamöter, även i majoriteten, att motionen är trevlig. I framtiden när kommunen växer kommer behovet av hundrastgårdar att öka. Men på kvällens fullmäktige avslogs alltså motionen.

Motion om Personaltäthet, löner och resursskola
Här kom KD med ytterligare en ofinansierad motion som dessutom var så spretig och ogenomtänkt att tre av de fyra motionärerna avstod från att bifalla sin egen motion.

Bengt-Ivar Fransson (M) med flera var upp och yrkade avslag på motionen. Christer Johansson (V) avslutade sitt inlägg enligt följande: Jag behöver inte repetera allt bra som redan framförts utan konstaterar att KD ännu en gång ska finansiera sitt förslag genom att omfördela centrala kostnader. Jag upplever det som populistiskt och oseriöst från ett parti som lämnat in ett budgetförslag med flertal reformer som samtliga saknar finansiering, då KD:s budget saknar såväl kostnader som intäkter.

Kommunfullmäktige avslog motionen.

Motion om meröppna biblitek
Ett antal ledamöter från KD samt en partilös ledamot hade lagt en motion om meröppna bibliotek. Förslaget innebar att medborgarna via lånekort ska kunna ta sig in i biblioteket när det inte är bemannat. Tillgängligheten ökar utan att personalkostnaderna ökar, menade motionärerna. Förvaltningen menade dock i sitt svar att man i dagsläget inte kan genomföra förslaget utan ombyggnationer av lokalerna, och det skulle kosta pengar. Men på sikt ställer man sig positiv till förslaget. Man skriver också att Sveriges första digitala biblioteksvägg snart kommer att tas i bruk – på Centrum för Idrott och Kultur i Knivsta! Detta kommer att öka tillgängligheten. Och därmed anses motionen vara besvarad, såväl av förvaltningen som av fullmäktige.

Motion om fritidsbank
Fritidsbanken är ett ställe där alla kan låna sportutrustning i stället för att lägga dyra pengar på att köpa själva. Som ett bibliotek fast med sport- och fritidsprylar. Utlåningstiden är 14 dagar. Nu har Knivsta äntligen fått en Fritidsbank och den finns vid CIK och majoritet och opposition var helt eniga om att detta var bra för kommunen!

Det hände lite till under mötet som avslutades straxt innan 23.00 och för dig som vill veta allt så finns det såväl handlingar som filminspelning från mötet på knivsta.se

Maria Fornemo

Sammanfattat av