insändare
Samtal om klimatet

Replik till Knivsta.nu angående dialog vid utbyggnad

Vänsterpartiet ser möjligheten att skapa ett trivsamt Knivsta för nya invånare, skriver Christer Johansson i en replik.

Replik på debattinlägg: ”Knivstas befolkning kan inte tredubblas”  (27 dec 2020) om Knivstas tillväxt.
Införd på UNT Debatt den 7 januari 2021.

Ännu en gång ropar Knivsta.nu att ”vargen kommer” och beklagar att staten vid förhandling med Knivsta svarar nej på att ändra det ingångna avtalet som Knivsta kommun slutit med Region Uppsala och staten. Angående oron om diverse logistiska frågor finns de redan med i avtalet och vid varje årlig förhandling kan tidsplan och respektive åtagande ändras.

Vänsterpartiet uppskattar medborgarnas engagemang i byggandet av det framtida Knivsta och är stolta att vi under de två åren i majoritet varit med och startat flera former av medborgardialoger. Medborgarpanelen med flera hundra deltagare som med mycket hög svarsfrekvens delger sina synpunkter i viktiga framtidsfrågor. Dessutom har kommunens kommunalråd träffat elever på högstadiet för dialog om de ungas syn på Knivstas utveckling. Appen Ung i Knivsta är ännu en möjlighet för Knivstas unga att göra sin röst hörd till beslutsfattare.

Vänsterpartiet är stolt över att ingå i en majoritet som på två år betalt skulderna från 2017 och 2018. Det har krävt uppoffringar av alla ingående partier men nu har vi en ekonomi som gör att vi kan se framåt. Ett av de viktigaste besluten vi har att ta ställning till under våren 2021 är avloppsfrågan. När Roslagsvatten skickade ut en enkät med frågor till ett antal politiker hade Lennart Lundberg inte tid att svara.

Väldigt många av de som redan bor i kommunen och de som vill flytta hit lyfter närheten till naturen som en viktig orsak till valet av bostadsort. Till dessa vill vi hälsa att det förutom redan beslutade Gredelby hagar och Trunsta träsk inom kort fattas beslut om fler naturreservat samt parker av olika slag i de kommande kvarteren.

Vänsterpartiet har länge velat se en planering med barnen och det gröna rummet i fokus. Det har vi nu fått genom att beslut tagits om ”Stadsbyggnadsprinciper och arkitekturpolicy”. Ett styrdokument som sätter regler för Knivstas fortsatta utbyggnad. Centrala byggnader nära stationer på 4-5 våningar och lite längre ifrån 2-3 våningar är vad byggherrarna nu har att rätta sig efter.

Vänsterpartiet ser möjligheter att skapa ett trevligt Knivsta för de som väljer att bosätta sig i vår kommun. Knivsta.nu fortsätter att ropa: ”Vargen kommer.”

Christer Johansson (V)
Gruppledare