Sant och osant om reklam i Knivstas anläggningar

Knivsta ishall

Kommunstyrelsen i Knivsta har den 7 december 2020 fattat ett beslut om ”Regler och rutiner för reklam i Knivsta kommuns anläggningar”. I samband med det påstår Knivsta.nu att det numera är förbjudet med all fast reklam i Centrum för idrott och kultur. Anklagelser i sociala och andra media mot de partier som ställt sig bakom beslutet har innehållit allt från personliga påhopp till ett antal osanna påståenden.

Bara för att samma sak upprepas betyder det inte att den blir sann. Det som är sant är att alla pengar som en förening får i sponsring kommer tillfalla föreningen. Det som är sant är att politisk och religiös reklam i Knivstas anläggningar är förbjudet. Det som är sant är att diskriminerande reklam eller reklam för alkohol, droger, tobak eller spelbolag inte får förekomma. Det som är sant är att en stor majoritet av Knivstas föreningsliv har deltagit i framtagandet av de regler som nu har beslutats.

Ishallen
Föreningen Knivsta IS har funnits med i dialogen under ishallens uppbyggnad där flera beslut togs. Två viktiga beslut som har med reklam att göra var sargen och jumbotronen. För att få ner kostnaden och hyran för föreningarna köptes en sarg som var en miljon kronor billigare än den som behövdes för att möjliggöra reklam på sargen. En bildskärm för reklam som sitter i många ishallar skulle kosta dryga miljonen och köptes inte in. Som exempel kan nämnas att Färjestad 2010 investerade 7 miljoner i en jumbotron i sin ishall.

Det som nu kommer att ske i ishallen är att på utvalda platser skapa möjlighet att exponera sponsorer. Det arbetet behövde ett beslut för att kunna startas. Nu finns beslutet och föreningen kan jobba vidare med sina sponsorer och medarbetarna i hallen.

Digital fast reklam i CIK
I Centrum för idrott och kultur finns flera digitala skärmar placerade vid entrén och andra strategiska platser i huset, som föreningslivet disponerar kostnadsfritt. Föreningarnas sponsorer kommer där att nå samtliga besökare i anläggningen, inte bara de som är i respektive hall.

Hälsohuset och Alsikehallen
I de båda hallarna har det sedan tidigare funnits fasta reklamskyltar med sponsorer och det kommer det att fortsätta finnas. Avtalen som föreningen sluter med sin sponsor ger alla pengar till föreningen. Fast reklam behöver överenskommas med kommunen och tiden sätts till max tre år med sex månaders uppsägningstid.

Fotbollsplaner
Här finns det nu och i framtiden möjligheter till fast reklam efter avtal med kommunen.

Lös reklam
I samband med evenemang såväl i hallar som på planer är det fritt fram för tillfällig reklam på anvisade platser så inte nödutgångar eller andra viktiga funktioner störs.

Avslutningsvis vill jag sända ett stort tack till alla som dagligen gör ett fantastiskt arbete i kommunens många olika föreningar. Jag vill också påminna om att när kommunen bildades 2003 fanns det en (1) sporthall där det, på dispens, spelats matcher på elitnivå i såväl innebandy som handboll.

I dag finns det ytterligare tre hallar med publikplatser och en fjärde är på gång, vid Adolfsbergsskolan. Det finns en ishall med gott om plats för publik och en fantastisk kulturscen. Planering pågår för ett sportcenter med flera fotbollsplaner vid Kölängen.

Vänsterpartiet är stolta att vara en del av en politisk majoritet som ser möjligheter till en fortsatt utveckling av Knivsta. Ett Knivsta som en bra plats för barn och unga att växa upp på.

Christer Johansson (V)
ledamot i KS Kultur- och fritidsutskott