Regnig Lördag i Knivsta

Regnig och tung Röd Lördag då Grekens brann ner

Fredrik Rosenbecker

Det var tungt att vakna på lördagsmorgonen den 26 september och få veta att den mycket populära Grekens restaurang brunnit ned till grunden. Många trevliga minnen kom tillbaka och tankarna går till Isaac, hans familj, övriga medarbetare samt alla gäster. Flera besökare på vårt torgmöte uttryckte sorg över att den trevliga restaurangen brunnit. Vi hoppas det kommer fungera med polisutredning och försäkringsbolag så att det ur askan snart kommer en ny restaurang, där Knivstaborna åter kan mötas under trevliga former.

Vädret var minst sagt fuktigt denna tunga lördag men tälttaket höll regnet borta och det fikades, quizades och diskuterades under taket. Det blev samtal om medborgarrådet, byggnaden på Sågverkstorget och samarbetet i majoriteten. De flesta var mycket nöjda med sin kommun även om det framfördes oro över att flera butiker, som funnits i många år, är på väg att lägga ner sin verksamhet. Vi fick också veta att det långa kommunfullmäktige i onsdags hade lyssnare ända till slutet, då de historier som berättades under aujoneringen ca 23.25 uppskattades av lyssnarna.

Vänsterpartiets blivande partiledare Nooshi Dadgostar fick beröm för hur hon, i TV, framförde partiets krav till regeringen på att dra tillbaka förslaget om sänkt arbetsgivaravgift för unga. Ett förslag som har prövats tidigare med dåligt resultat. Enligt Vänsterpartiets förslag skulle dessa pengar skapa många fler nya jobb och mer välfärd om pengarna gick till kommuner och regioner istället för snabbmatskedjor och andra ställen där unga redan jobbar, ofta under otrygga villkor.

Avslutningsvis vill jag berömma våra grannar på torget som samlade in pengar till Världens barn. Tappert kämpat i regnet och till dig som inte hade möjlighet att komma och lägga något i bössan så går det bra att bidar till den digitala bössan.  Knivsta samlar för Världens Barn insamlingen pågår hela året med kulmen nu i september och oktober.