övrigt

Till minne av Knivsta IS grundare Christer Johansson

Chrille och tårtan
Chrille och tårtan 17 mars 2017

Det är med stor sorg jag nåtts av beskedet att Christer Johansson hastigt lämnat oss. Mina tankar går till familj, släkt och vänner.  Christer var initiativtagare till det som nu blivit CIK, Centrum för Idrott och Kultur.

Ishockeyskola
Första gången jag hörde om Christer var via en artikel i UNT om ett träningsläger för Upplands unga ishockeyspelare. Detta var många år innan Knivsta blev egen kommun och det som fick mig intresserad var Christers upplägg med blandning av deltagarna utifrån kunskapsnivå. I stället för att låta föreningarna träna och spela mot varandra fick nu alla deltagarna möta likvärdigt motstånd i de olika momenten. Det gav alla deltagare större förutsättningar att ha roligt, känna att man lyckades och därmed fortsätta sin individuella utveckling. På det viset utvecklades alla Upplands föreningar och Christers modell blev en vinst för alla.

Knivsta efter 17
När Knivsta så blev egen kommun, den 1 januari 2003, förväntade sig många Knivstabor ett snabbt förverkligande av den sedan många år efterlängtade ishallen. Här dyker nu Christer Johansson upp igen med en ide om ett allaktivitetshus, Knivsta efter 17, för hela Knivstas föreningsliv. Christer samlade olika idrottsföreningar men också kulturföreningar och uppvaktade den nybildade kommunen med sina idéer om ett gemensamt aktivitetshus. Men även om många gillade förslaget, som var det första i landet, tog det tid att komma överens. Under den tiden blev det för dyrt för Knivstas befintliga ishockeyverksamhet att fortsätta i Uppsala, så den lades ner.

Skridskoskola
I väntan på att politiken skulle komma till beslut startade Christer en skridskoskola, på naturis, för Knivstas barn och unga. Han rekryterade ett antal kunniga ledare som under ett antal år lärde hundratals barn att åka skridskor trots att isen inte alltid var den bästa. Vid några tillfällen, då det inte fanns någon is alls, lyckades Christer boka in verksamheten i Sigtunas ishall. Vid några tillfällen bjöds det även in till Winerkvällar, kvällsåkning till klassisk musik för alla åldrar. I god tid innan byggstarten av CIK har Christer tillsammans med skridskoskolans ledare, 2012, bildat föreningen Knivsta IS. En förening som samlar alla issporter under samma tak.

Första spadtaget
Den 17 mars 2017, på Christers födelsedag, var Christer en av de som genomförde det första spadtaget för byggandet av CIK. Efter drygt tre års byggande har nu hela huset blivit klart. Den 10 juni öppnade ishallen som den sista etappen och hela sommaren pågår det aktiviteter i den nya efterlängtade ishallen. Den 10 juli avled Christer Johansson endast 67 år gammal, sörjd och saknad av många. Jag kommer minnas våra trevliga fikastunder med diskussioner om det mesta.

ordförande
Vänsterpartiet Knivsta