kommungruppen
Segerdal i Knivsta

Kommunfullmäktige med ja till centralt byggande och nej till folkomröstning

KF juni 2020

Visst fungerar det att hålla kommunfullmäktigesammanträden online. Kanske blir det lite rörigt ibland, men kommunfullmäktiges ordförande Klas Bergström (M) håller ihop det bra. Stjärna i kanten för det!

Här följer en sammanfattning av lite av det som hände den på Kommunfullmäktige i Knivsta den 10 juni.

Revidering av mål och budget 2020
Revidering av mål och budget i syfte att uppnå ekonomi i balans innehöll besparingsförslag. På grund av Corona har Sverige hamnat i en djup lågkonjunktur. Kommunens intäkter har minskat och nämnderna har i kväll fått i uppdrag att spara 9,3 miljoner under innevarande år. Mest sparas i Utbildningsnämnden, drygt 3 miljoner. Dessutom kommer överskottsmålet att sänkas från 12 miljoner till 9 miljoner, vilket motsvarar 0,8 procent av skatter, bidrag och kommunalekonomisk utjämning.

Fråga om genomförande av kommunal folkomröstning
Engagemanget bland Knivstas medborgare för en folkomröstning om att omförhandla 4-spårsavtalet har varit stort. Idag beslutade kommunfullmäktige i frågan om en sådan folkomröstning skulle hållas eller inte. Den föregående debatten blev som väntat lång. Hela 90 minuter lång, vilket får anses visa på ett stort engagemang också från de folkvalda, även om utfallet blev att en folkomröstning inte kommer hållas. På vilken grund valde kommunfullmäktige att inte hålla en folkomröstning?

Det huvudsakliga argumentet, om man ur en 90 minuter lång debatt kan urskilja en sådan, var att man redan beslutat att inleda en omförhandling av 4-spårsavtalet med de mål som folkinitiativet genom sin insats visat att det finns folklig uppslutning kring – väsentligt minskat antal bostäder. I det redan fattade beslutet om omförhandling konkretiseras ”väsentligt” till 7 500 istället för 15 000 nybyggda bostäder på 40 år.

Motargumentet var att man med en folkomröstning i ryggen skulle ha större kraft i förhandlingarna. Svårt att bedöma och beroende av utfallet i en folkomröstning. Förfrågan om omförhandling är skickad till staten och regionen.

En fundering, som Vänsterpartiets Christer Johansson nog var på väg mot när talartiden tog slut, är i vilken utsträckning antalet bostäder om 40 år styrs av en siffra i ett avtal, eller om det styrs mer av praktiska frågor såsom efterfrågan, ekonomi och årliga avstämningar med staten om byggtakten.

– Någon som vill svara hur Knivsta ser ut om 20 år? Hur ska en folkomröstning hjälpa oss med framtida planering och förhandling med staten? Jag vet inte.
Därför är jag glad att i det avtal Knivsta har med staten finns årliga uppföljningar mellan parterna, sade Johansson. Som även informerade om bevarande och utveckling av grönstruktur, utökad kollektivtrafik inom kommunen och hur det framtida Knivsta kommer byggas med barnen i fokus. Allt finns utförligare beskrivet i det nu gällande avtalet med Staten och Region Uppsala.

Den som orkar vänta i 40 år kommer får se. I vilket fall som så blir det nu ingen folkomröstning, men väl en sådan omförhandling som folkinitiativet ville folkomrösta om.

Detaljplan Gredelby 21:1, del av kvarteret Segerdal
Om det fanns skilda åsikter om behov av en folkomröstning eller inte var det näst intill full enighet om förslag på byggplanerna i kvarteret Segerdal. Endast någrafå röster ville ha fler p-platser. Superlativen över den föreslagna planen strömmade in från dataskärmarna hemma hos ledamöterna. Vänsterpartiet tackar Samhällsutvecklingsnämnden och förvaltningen för ett gott arbete där de tagit in medborgares synpunkter och bland annat sänkt hushöjderna från de första förslagen.

Segerdal
Segerdal från trappan vid järnvägstunneln

I kvarteret bredvid kommunhuset kommer det finnas en park med lekplats för barn, verksamhetslokaler och bostäder. Det blir även ett gång och cykelstråk som leder till Sågverkstorget och Willys.

Dag Dacke flyttar till Uppsala
Vi tackar av Dag Dacke från Knivsta.NU som entledigats från sina uppdrag som förtroendevald i Knivsta. Tack för din insats under många år Dag. Vi som lärde känna Dag främst i socialnämnden tackar särskilt för Dags stora engagemang för socialförvaltningens anställda och deras arbetsmiljö.

Därmed tackar vi för denna vår och önskar alla en fin sommar, med tvättade händer och bra avstånd.

Fredrik Rosenbecker, Maria Fornemo och Christer Johansson
Vänsterpartiet Knivsta