insändare

Riksdagen

Insändare i UNT den 28 april 2020

INSÄNDARE
Riksdagsledamot , rösta medmänskligt på onsdag!

Den 29 april får vi veta vilka riksdagsledamöter som sätter humanitet före ett omänskligt regelverk. Då skall riksdagen rösta om de flyktingar som varit i Sverige mer än tre år skall få stanna här (motion 2019/20:577 yrkande 2).

2015 kom ett antal ensamkommande barn och ungdomar till Sverige, som flytt för sina liv och från krig och våld. Vid ankomsten till Sverige var många under 18 år, men med en utdragen handläggningstid och ovetenskapliga åldersuppskrivningar kunde Migrationsverket betrakta dem som vuxna och avslå deras asylansökan. En ny gymnasielag skapades som bland annat innebär att alla studerande måste hitta en tillsvidareanställning inom sex månader efter det att studierna avslutas för att få stanna i Sverige.

Alla vet att det är mycket svårt att få ett fast arbete direkt efter att man slutar skolan. Under rådande coronapandemi är det naturligtvis än värre. Det är helt enkelt cyniskt att verkställa denna ordning.

Föreningen 18plus i Knivsta har med stöd från statliga bidrag, ideella insatser och engagemang från vänfamiljer och fadderhem stöttat 20-talet ungdomar. De är idag väl integrerade i samhället, pratar bra svenska och utbildar sig inom bristyrken bland annat inom vården. Vårt land behöver dessa resurser. Sverige är också i behov av att visa att vårt land står för humanitet. Att efter alla dessa år utvisa dessa ungdomar är en större skam än att erkänna sin skuld till den situation som uppkommit.

Ge ungdomarna permanent uppehållstillstånd nu!

Annika Övernäs, Marianne Carlbom, Ulf Appelgren, Anita Hedberg, Kajsa Ekdahl, Margareta Jansson och Ragnhild Greek för Föreningen 18 plus i Knivsta