Jonas i 1 majtåg

”Trygga jobb, råd att bo” Vänsterpartiet firar första maj på nätet

Nina Broman Costa
Nina Broman Costa i Kungsträdgården 2019

Ingenting är som vanligt. Det kommer inte denna första maj heller att vara. Vänsterpartiet siktar på att göra Sveriges största första maj som vanligt, men helt och hållet på internet. Med start 12.00 i Stockholm blir det tal, artister och besök över hela landet, reflektioner över tiden vi lever i och meningen med arbetarnas dag.

Coronapandemin har visat att det svenska samhället behöver jämlikhet och rättvis fördelning mer än någonsin och det kommer att märkas i Vänsterpartiets 1 majfirande som har temat ”Trygga jobb, råd att bo”. I det två timmar långa programmet kommer Jonas Sjöstedt att få sällskap av både fackliga företrädare och läkare men också av kända kulturskapare som Popsicle, Ann Petrén, Tiffany Kronlöf, Stefan Sundström & Karin Renberg och poeten Farhiya Feysal. Jonas Sjöstedt talar kl 12.30 och talet direktsänds även i SVT. Här finns länk till sändningen

– Det känns fint att få fira första maj i denna annorlunda tappning. Trots att vi inte kan samlas på torg och i parker kommer vi ändå att fira tillsammans.
– Under dagen kommer jag lyfta hur tydligt det är att svaret på Coronapandemin inte är skattesänkningar för de rika, utan en politik som är bra för vanligt folk, säger Jonas Sjöstedt.

Knivsta kommer naturligtvis också att arrangera ett eget firande av arbetarnas dag. Med tal av Nina Broman Costa, som bytt förra årets 15 000 lyssnare i Kungsträdgården mot hur många som helst på nätet. Det blir även tal av två förstamajdebutanter, poesi av Jenny Wrangborg och sång av Röda Lågan när Knivsta flyttar 1 maj till nätet. Start 09.00 på vår webbplats, sedan hur många gånger som helst efter det.

Om Coronakrisen har visat något är det att solidaritet, gemensam välfärd och rättigheter för de som bär samhället på sina ryggar är mer modern är någonting annat.

För dig som sympatiserar med Vänsterpartiet – bjud in alla du känner till denna unika första maj. Ta med din mormor, din granne och din arbetskamrat. Kanske blir det första gången någon av dem ens överväger att fira första maj. Kanske blir det enklare för någon du känner som aldrig vågat dyka upp till en demonstration tidigare. Det blir inte som vanligt. Det blir troligen helt unikt.

Kanske blir det den enda i världshistorien som Vänsterpartiet kommer fira i cyberrymden. Den chansen tänker vi inte missa. Vi ses där!

Aron Etzler, partisekreterare Vänsterpartiet
Christer Johansson, ordförande Vänsterpartiet Knivsta