Lötängen

Knivstas utbyggnad, medborgardialog och Corona

Under den gångna veckan har det fattats några stora och viktiga beslut för Knivstas framtida utveckling. Projektdirektiv för ett utvecklingsprogram till 2035 och fastställande av godkända påskrifter av folkinitiativ är två viktiga beslut som behöver tas hänsyn till.

Utvecklingsprogram 2035
Kommunstyrelsen den 23 mars beslutade om ”Utvecklingsprogram Knivsta 2035”. Ett program som ska se till helheten vid den fortsatta planeringen av Knivsta och Alsike tätorter. Det betyder att Samhällsutvecklingsnämnden kommer få tydliga direktiv där den stadsutvecklingsstrategi som ska tas fram ska utgöra grund för kommunens kommande detaljplanering. En mycket viktig del är dialogen som i programmet fått en hel del resurser. Under mötet antogs följande attsats: ”Att löpande informera, kommunicera och föra dialog med berörda parter för en så god förankring som möjligt. Särskilt stort fokus ska läggas på kommunens invånare.”

Nu vet vi ju att det alltid finns olika uppfattningar vid förändringar och att all fysisk planering handlar om att hantera intressekonflikter för att finna bästa lösningar för alla. Samtidigt är en prioritering av olika målgrupper en grund. Eftersom Knivsta kommun har barn som en prioriterad grupp kommer detta synas i det fortsatta arbetet. Därtill finns det andra prioriteringar som indirekt påverkar barns situation till fördel – att prioritering vad gäller trafikslag sätter gående, cyklande och kollektivtrafik före biltrafiken är klart till barns fördel.

Pågående planeringar
Redan nu pågår det planering av ett antal detaljplaner som just nu är ute på samråd eller granskning. Några har redan varit ute för synpunkter men de flesta planerna ligger i framtiden . Här hittar du alla aktuella detaljplaner.

Segerdal

Fram till den 8 april går det att lämna synpunkter på centrala Segerdal bredvid Kommunhuset. Lilla Brännkärrsskogen vid Dammparken i Alsike och Lötängen på nuvarande industriområde bredvid Engvallen går det att lämna synpunkter på till den 27 april.

Segerdal
Kvarteret Segerdal har redan varit på samråd efter vilket det nya förslaget öppnats upp för mer ljusinsläpp och kontakt med staden utanför. Byggnadernas våningsantal och nockhöjd har setts över och har sänkts med en våning inom de olika kvarteren förutom för den byggnad belägen närmast kommunhuset. Nockhöjderna har därmed sjunkit mellan 1-3 meter. Fler ändringar finns att läsa i handlingarna. Nu pågår andra omgången med möjligheter att lämna nya synpunkter i granskningen. Men det är ont om tid då granskningen avslutas redan den 8 april.

Lötängen
Lötängen på Industriområdet är ute för de första synpunkterna i samrådet med intresserade medborgare. Förändringen av Lötängens industriområde, med ett stort inslag av bostäder, är ett led i den övergripande visionen om att levandegöra ett större Knivsta. En integrerad stadsdel som på ett naturligt sätt utvecklas till en blandstad innehållande bostäder, skola, förskola och närcentrum som tar tillvara på och utvecklar nya kollektivtrafikmöjligheter.

Genom en omsorgsfull gestaltning ska bebyggelsen och de allmänna ytorna utformas på ett omsorgsfullt sätt för att skapa dynamik, variation och orienterbarhet. Arkitektonisk kvalitet ska samspela med funktion. Den planerade bebyggelsen ska utgöras av både flerbostadshus och radhus. Syftet är dels att säkerställa en mångfald boendealternativ, likväl som att åstadkomma livfulla boendemiljöer i gatunivå. Bebyggelsen ska känneteckna småstadskänsla.

Lilla Brännkärrsskogen
I Alsike vid Dammparken planeras för en utbyggnad som redan varit ute på granskning Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en varierad och ändamålsenlig

Lilla Brännkärrsskogen

bebyggelse med bostäder och centrumverksamhet. Bebyggelsen ska bidra till att skapa en attraktiv stadsmiljö och stärka Dammparkens funktion som torg och mötesplats. Detaljplanen syftar även till att ta hänsyn till och bevara de gröna värdena på platsen.

Bland privatpersoners synpunkter under det genomförda samrådet var den gångstig genom skogen till barnens skola, viktig att bevara. Svaret från kommunen är följande: ”Den befintliga stigen i den norra delen planeras som en asfalterad gång- och cykelbana. Belysning anordnas även längs med denna.” I övrigt har förskolebarn deltagit på en medborgardialog, innan de första planerna började ritas, som slutade med rapporten ”Vad händer när kottarna tar slut?” Där beskriver barnen sina viktiga mötesplatser i den befintliga skogen. Rapporten såväl som en sammanställning av alla synpunkter under samrådet finns bland handlingarna på kommunens webbplats.
se länk ovan.

Folkomröstning
Nu är det fastställt av Kommunstyrelsen att tillräckligt många namnunderskrifter har skrivit på att de vill se en folkomröstning i syfte att genomföra en omförhandling av det så kallade fyrspårsavtalet. Då förvaltningen är hårt belastad av att stoppa smittspridning av Cornaviruset, samtidigt som så mycket som möjligt av verksamheten fortsätter som vanligt, ser det ut som att först i september kommer ett ärende för beslut om folkomröstning upp till Kommunfullmäktige.

Anna Svensson (V), ersättare i Samhällsutvecklingsnämnden

Christer Johansson (V), gruppledare