push

Filmen Push med paneldiskussion

Åse Richard
Åse Richard, doktorand Uppsala Universitet

Många är det som vill ha en bostad men det är inte lika lätt för alla att få ett boende som får varadagen att fungera. Med flera hundra tusen i kö till en ny lägenhet och mellan 30 – 40 000 hemlösa i Sverige, finns det stora problem. Om vi tittar ut i världen är det inte bättre.

Vänsterpartiet Knivsta och ABF i Uppsala län visar den 17 mars 18.00, dokumentärfilmen Push av Fredrik Gertten. Adressen för evenemanget är Scenen i CIK, Centrum för idrott och kultur, Parkvägen 31 A, 741 40 Knivsta och det är fri entré.

I städer över hela världen ser man att boendekostnaderna ökar kraftigt. Mycket mer än inkomsterna. Det har uppstått en ny typ av hyresvärd som inte vill synas, städer där det inte längre går att bo och en växande kris som påverkar oss alla. Det handlar inte om gentrifiering, det här är ett monster av en helt annan sort. I dokumentären PUSH följer regissören Fredrik Gertten FN:s rapportör i bostadsfrågor, Leilani Farha, i hennes arbete samt intervjuar sociologiprofessorn Saskia Sassen, nationalekonomen Joseph Stiglitz och författaren Roberto Saviano. Filmen är på engelska med svensk undertext.

Efter filmen arrangeras ett panelsamtal för att diskutera bostadspolitik. Hur ser läget ut på den svenska bostadsmarknaden och vilka alternativ finns? Hur arbetar Knivstabostäder?

Sverker Åslund
Sverker Åslund, moderator
Simon Granit, Knivstabostäder

Deltagare i panelen:
Sverker Åslund – Moderator
Åse Richard – doktorand i kulturgeografi vid institutet för bostads- och urbanforskning.
Simon Granit – Ekonomichef för Knivstabostäder.