En av våra besökare

Kall Röd Lördag

En av våra besökare
En av våra besökare på väg in i värmen.

Även om det var kallt, blåsigt och regnigt på Sågverkstorget, denna den sista lördagen i oktober, så är det betydligt trevligare ställe att vara på än Syrien, Chile, Hong Kong eller någon av alla de andra oroliga platserna i världen.

Trots kylan, eller till och med tack vare kylan, kom det besökare och drack kaffe, löste bokquiz och pratade om Knivstas utveckling och framtid.

Ett barn kom förbi och blev glad att hon skulle få bo kvar även om det det skulle byggas nya hus på flera platser nära Sågverkstorget. Men inte på torget som hon ville ha kvar, utan några hus på. Alla som diskuterade framtida byggande var överens om att vi och övriga i den nuvarande majoriteten ville bygga trevliga bostadsområden. De ville också att staten, på olika sätt, fortsatt stöder vår utbyggnad. Till exempel med tågstation i Alsike.

När det  gäller folkinitiativet om att omförhandla fyrspårsavtalet med staten, som fått ihop sina namnunderskrifter, var frågorna fler än svaren. Alla trodde att det nog skulle bli fyra spår, så småningom, men beroende på vad som händer i övrigt så fanns det många frågor. Kommer det bli någon folkomröstning? Hur kommer i så fall frågan som det ska röstas om att ställas? Vilka bli konsekvenserna för tågstopp i Knivsta?

Slutligen hann vi också med att prata om kommunens största enskilda satsning hittills, Centrum för Idrott och Kultur, CIK. Invigningen närmar sig och kommer att pågå under en hel vecka. Håll utkik efter program och biljetter på CIK:s webbplats.

Yekbun Alp som skulle kommit och pratat internationella frågor blev tyvärr tvungen att lämna återbud. Men vi hoppas få återkomma med de internationella frågor som även de påverkar våra planer och Knivstas utbyggnad.

Hoppas vi ses igen den sista lördagen i november.