kommungruppen

Kort rapport från Knivstas Budgetfullmäktige

Maria Fornemo
Maria Fornemo (V)

Den 18 september antog Knivsta kommunfullmäktige Mål och Budget för 2020 med ramar för 2021-23. Det är en klimatbudget med Agenda 2030 som övergripande styrdokument. Samtidigt som den tar kontroll över ekonomin.

Kenneth Gunnar hedrades
Mötet inleddes med att den avgående KF-ordföranden Kenneth Gunnar fick ett porträtt uppsatt i Tilassalen bredvid Göran Nilsson och Terry Carlbom.

Skattesats
Precis som i resten av landets kommuner är det en tuff budget. Det kan vi se när vi ser på de olika budgetförslagens skattesatser där samtliga partier har samma skattesats som fempartimajoriteten, utom KD.

KD i Knivsta tror nämligen att det går att spara 10 miljoner på att tvinga Knivstas äldre att välja privata bolag, som i sin tur tvingas att ta över den kommunala hemtjänsten. Kommunen har redan infört LOV men Knivstas äldre har valt den kommunala hemtjänsten, som de är nöjda med.

Ekonomikontroll
Peter Evansson (S), kommunalråd, avslutade sitt första inlägg med följande: ”Nu är tiden för fortsatt kontroll på ekonomin, på långsiktiga satsningar där Knivsta utvecklas ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart och ger förutsättningar för att Knivsta ska fortsätta vara kommunen där framtiden bor.”

Datorer till skolan
Bengt-Ivar Fransson (M) lyfte behovet av datorer i skolan och den här budgeten fortsätter mot målet att varje elev i Knivstas skolor kommer ha en dator vid mandatperiodens slut.

Förebyggande socialt arbete
Socialnämnden har startat ett förändrat arbetssätt och genom mer förebyggande insatser räknar nämnden med att få förbättrade ekonomiska resultat. Även om Kerstin Eskhult (C) flaggade för att framtiden alltid är oviss inom nämndens ansvar.

Agenda 2030
Miljöpartiets Kerstin Umegård presenterade hur Agenda 2030 finns med och styr budgeten genom att finnas med vid samtliga mål som KF beslutade om i majoritetens förslag till Mål och budget för 2020.

Medborgardialog samt Kultur och fritid
Kommunen jobbar tillsammans med SKL för att skapa en kvalitativt medborgardialog och beslut om formerna har tagits i KS. Ambitionen är att komma igång under hösten eller tidigt 2020. Glädjande är även att konstarea att kommunens största satsning någonsin, Centrum för Idrott och Kultur, CIK kommer invigas i december.

Christer Johansson (V) framhöll extra kulturdelen med stor scen och digitalt bibliotek som kommer ge Knivstabor i alla åldrar tillfällen att uppleva varierad kultur som kommer att vara berikande, underhållande och främja fri åsiktsbildning.

Läromiljöer
Maria Fornemo (V) valde att lyfta fram Knivstas fantastiska lärmiljöer. Utbildningsnämnden lägger särskilt fokus läggs på att utveckla utbildningen för elever med olika typer av neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det är oerhört positivt, menar Maria, att vi kunnat starta upp en egen grundsärskola i Alsike. Barnen får finnas i sin närmiljö och slipper långa resor. På kort tid har kommunen invigt grundskolan Adolfsberg och förskolorna Lustigkulla och Norrgården. Här kommer barnen och pedagogerna att få de bästa förutsättningarna för lärande och att genomföra läroplanen.

Vi kan också vara glada och stolta över Hälsoäventyret, som är en hälsopedagogisk verksamhet som fungerar som komplement till skolans hälsoundervisning. Till exempel har de nya klasskonstellationerna i sjuan i dagarna genom Hälsoäventyrets försorg, fått lära känna sina nya klasskamrater och lärare i en helt annan situation än undervisningen. De har gjort samarbetsövningar som leder till ökad trygghet, och att vara trygg är en grundförutsättning för att kunna lära.

Oppositionen
De fyra oppositionspartierna hade lyckats med konststycket att presentera fem olika budgetar. Detta beroende på att SD la fram två olika alternativ och visade på total splittring i partiet. Liberalerna kom med ett exelark med siffror och ingen av dessa tre budgetar har några mål och uppdrag om hur pengarna ska användas.

KD som är ensamma med en skattesänkning finansierar den med att ta bort 43,6 miljoner från KS och socialnämnden. Det finns tolv mål i KD:s förslag, men inget är möjligt att följa upp vid 2020 års bokslut.

Knivsta Nu har lagt sig väldigt nära majoritetens förslag och har t ex kopierat samtliga mål, dock utan indikatorer så det blir svårt att följa upp. De har lagt till ett mål om en omförhandling med staten och regionen med syfte att minska antalet bostäder som fyrspårsavtalet föreskriver. Under 2020 har de ca 4 miljoner mindre till verksamhet varav 2,5 miljoner har minskats på idrotts och fritidsanläggningar.

Totalt varade debatten tre timmar och innehöll frågor som medborgardialog, datorer i skolan, fyrspårsavtalet, parkeringar, hemtjänst, privatiseringar, förebyggande arbete och invandring. Angående det sista var det en fråga från Jacob Risberg på ett stycke i en av SD:s budgetar som skapade en debatt om människosyn. Jacob frågade vad SD menade med ”Under de sista tio åren har invandringspolitiken blivit allt mer extrem,” och undrade om de menade de utökade gränskontrollerna, det sänkta asylmottagandet till EU:s lägsta nivå, begränsningarna av familjeåterföreningarna, de tillfälliga uppehållstillstånden eller de ökade försörjningskraven för personer med tillfälliga uppehållstillstånd som menas? Svaret uteblev då SD glömde frågan.

gruppledare