Tåg på Knivsta station

Varför Vänsterpartiet röstade ja till Fyrspårsavtalet

Parkstråket
Parkstråket i nya Alsike

Vänsterpartiet är positiva till medborgares initiativ och engagemang. Det är en viktig del av demokratin, som vi värnar. Vänsterpartiets Christer Johansson representerar just nu kommunens majoritet i SKL:s Nätverk för ökad medborgardialog. Med är också oppositionsrådet Lennart Lundberg. Syftet från majoriteten med deltagandet är att lära oss mer om olika former av dialoger mellan medborgarna, förvaltning och politik i Knivsta kommun.

På den första träffen med Nätverket fick vi bland annat höra om hur det gick till när Microsoft ville etablera sig i Sandviken. Först när avtalet var färdigförhandlat blev det officiellt och kom till invånarnas kännedom. Det är ofta vanligt vid större avtalsförhandlingar att en mindre grupp sköter förhandlingarna utan att ”läcka” de olika bud som diskuteras.

Just nu sprids en oro i Knivsta för konsekvenserna av det avtal som Knivsta kommun tecknat med staten och Region Uppsala angående fyra spår genom kommunen och utbyggnaden som en konsekvens av avtalet. För en tid sedan lovade Vänsterpartiet att redovisa varför vi röstade ja till avtalet den 13 december 2017 och här kommer vårt svar.

Vid omröstningen i Kommunfullmäktige den 13 december 2017 röstade 22 av 31 ledamöter för förslaget. Ett förslag som innehåller en punkt nummer 8 om Uppföljning av avtalens efterlevnad. Där finns följande att läsa:

8.2. Ett partssammansatt organ svarar för efterlevnaden av avtalet. Respektive part utser en representant till detta organ, Uppföljningen av efterlevnaden av avtal för större samlade exploateringar, i fortsättningen benämnt Uppföljningen.

8.3. Uppföljningen som anges i punkt 8.2. svarar för årlig rapport till regeringen om utvecklingen i exploateringsområdena. Uppföljningen ska hantera eventuella förändringar i förhållande till vad som reglerats i detta avtal.

Det innebär att varje år kommer Knivsta att följa upp och hantera eventuella förändringar som uppstår under de 40 år som avtalet löper. Dessutom gäller som vanligt Samråd med berörda medborgare inför varje nytt kvarter som kommer att bebyggas i de två utpekade utbyggnadsområdena, Alsike och Västra Knivsta.

Under 2017 tog kommunen fram en ny översiktsplan, ÖP, i en process som innehöll två offentliga möten i en välfylld Tilassal i kommunhuset. Det genomfördes även två samråd där allmänhet, intresseorganisationer och myndigheter lämnade in många synpunkter. Efter varje samråd skrevs förslaget till ÖP om och till slut antogs planen den 13 december 2017, med röstsiffrorna 29 för och 2 mot. Vänsterpartiet önskade under hela processen en tydligare skrivning om vilket alternativ för befolkningsökningen som skulle gälla för Knivsta. Vårt förslag var en utbyggnad som skulle ge ungefär 2,6 procents tillväxt per år, vilket de första åren skulle motsvara cirka 300 lägenheter per år varav vi ville se minst 100 som hyresrätter i Knivstabostäders regi.

När staten under 2017 äntligen kom med ett efterlängtat erbjudande om att bygga ut kollektivtrafiken genom Knivsta och som motkrav hade en utbyggnadstakt något under vad vi från Vänsterpartiet satt som ett önskat tak i ÖP:n var det inte svårt att acceptera avtalet. Att avtalet förutom en lägre utbyggnadstakt än vad Knivsta vuxit de senaste åren även innehöll en paragraf om minst 30 procent hyresrätter, en station i Alsike och en ny påfart på E4:an norr om Alsike gjorde det inte svårare att rösta bifall.

I bilagan ”Promemoria om större samlade exploateringar i Alsike och Nydal i Knivsta kommun” som är en del av avtalet finns flera viktiga infrastruktursatsningar som Vänsterpartiet har kämpat för tillsammans med stationen i Alsike och fler hyresrätter i kommunen. Regionen förbinder sig i avtalet att utveckla cykelvägarna och kollektivtrafiken i Knivsta kommun såväl i tätorterna som på landsbygden. Ett extra fokus finns på barns och ungas möjligheter till trygg kommunikation och ett mål är att: ”Barn och unga ska själva kunna röra sig i sin närmiljö”. Det nämns vidare att med länsgiltighet på skolungdomarnas skolbusskort ges barn och unga större rörelsefrihet och självständighet i trafiksystemet.

Trunsta-trask-fageltorn
Trunsta träsk fågeltorn

Slutligen den viktigaste frågan av alla – klimatet. Här citerar vi följande ur bilagans avsnitt om Grönstruktur. ”I Knivsta finns gott om naturtillgångar och såväl grönska som rekreationsmöjligheter är nära till hands i stora delar av kommunen. För att tillvarata de gröna värdena, hitta ekosystemstjänster samt skapa nya gröna värden i en växande stad har kommunen antagit en Grönstrukturplan.” ”Grönstrukturplanen är framtagen som ett styrdokument med syfte att fungera som stöd och vägledande underlag i den fysiska planeringsprocessen”
”En del i arbetet med grönstrukturplanen innebär att naturområdet Gredelby hagar mellan Knivsta och Alsike omvandlas till ett naturreservat.”
Ett beslut som redan är verkställt under 2018 efter Vänsterpartiets initiativ att tillsammans med Miljöpartiet motionera om naturreservatet redan i september 2015.

Christer Johansson (V)
gruppledare