insändare
Jonas och Nina

Konflikten går mellan de superrika och oss andra

Jonas Karlsson
Nina Broman Costa

Debattartikel inskickad till UNT Debatt.

Runt om i Europa försöker högernationalister få inflytande över den politiska agendan. De hoppas använda EU-parlamentsvalet som en PR-möjlighet för sitt hat mot migranter och minoriteter, och för sina planer på inskränkt aborträtt. Vänsterpartiet kommer aldrig att vika en tum från våra principer om alla människors lika värde. Den verkliga konflikten är istället mellan den superrika minoriteten och alla oss andra. Lösningen är mer jämlikhet och Vänsterpartiet är det självklara alternativet för de som vill trycka tillbaka de högernationalistiska partierna.

För att råda bot på de högernationalistiska partiernas tillväxt måste vi förstå dess bakgrund. Sedan krisen 2008 har EU drivits allt djupare in i nyliberal ekonomisk politik, med nedskärningar, åtstramningar och ökade klyftor. Det är en politik som har gynnat de rikaste, både medlemsstater och individer, medan det är de fattigaste som fått stå för notan.

Liberaler som Frankrikes Emmanuel Macron och Sveriges Annie Lööf tycker om att framställa sig själva som representanter för ”frihet” och ”öppenhet”. Samtidigt drömmer de om mer av samma politik: utförsäljningar och avregleringar, försämrad arbetsrätt och ökade klyftor, både inom och mellan länder. Vilket paradoxalt nog är samma politik som Sverigedemokraterna och dess allierade i Ungern, den auktoritäre och arbetarfientlige Orbán, bedriver.

Vänsterpartiet vet att den verkliga motsättningen inte står mellan högernationalister och nyliberaler. Det är bara en politik för jämlikhet och rättvisa som verkligen kan göra skillnad, och skapa ett samhälle för oss alla, inte bara för några få procent rika. Därför vill vi införa ett socialt protokoll i EU-fördragen så att facken får rätt att teckna fullvärdiga kollektivavtal även för utstationerade arbetare, att alla ska ha rätt till lika löner oavsett var man kommer ifrån, och att det ska finnas grundläggande rättigheter för arbetare, oavsett land, runt om i Europa.

Samtidigt är kampen mot klimatförändringar vår tids stora ödesfråga. Om vi inte sätter stopp för dem nu finns det snart inte mycket annat kvar att kämpa för. Vi vet samtidigt också att klimatomställningen måste vara rättvis, och att förslagen måste rikta sig mot de som faktiskt bär huvudansvaret. Det är ett fåtal rika individer och storföretag som lever gott på att förstöra livsvillkoren för mänskligheten. Det är de som måste betala.

Därför driver Vänsterpartiet en politik för en kraftfull grön omställning som slår mot de riktiga miljöbovarna. Vi kräver därför till exempel en progressiv flygskatt, där den som flyger mest också betalar mest, och ett stopp för EU-subventioner till klimatförstörande industrier.

Vi vill ha en klimatinvesteringsbank för en grön, hållbar och rättvis omställning!

Vänsterpartiet är det enda partiet som konsekvent står upp mot rasism och sexism, för rättvisa och jämlikhet, och mot klimatförändringar, på vanligt folks villkor. Kort sagt: För ett Europa för alla, inte bara för de rikaste.

Nina Broman Costa, Knivsta, kandidat 4 för Vänsterpartiet i EU-parlamentsvalet
Jonas Karlsson, Uppsala, kandidat 8 för Vänsterpartiet i EU-parlamentsvalet