Knivsta-Marknad-2019

Bra tryck i V:s tält och i EU-debatten på Knivsta Marknad

Tove och Fredrik

Så har ännu en trevlig Knivsta Marknad avklarats, denna gång en vecka före valet till EU-parlamentet. Knivstas toppkandidat Nina Broman Costa hann med ett kort besök i tältet innan EU-debatten i kommunhuset.

Intresset var stort att besöka Vänsterpartiets tält och prata EU eller lösa klurig Vänsterquiz (där flera marknadsbesökare vann böcker). Det fikades blåstes ballonger och hanns även med att prata några lokala frågor. Roligt att Ung Vänster vill delta tillsammans med oss. Ett extra tack till Vilma och Sofia.

En aktuell fråga är ett försök från några kommuninvånare att få till en folkomröstning om 4-spårsavtalet som Knivsta tecknat med staten, regionen och Uppsala kommun. Vänsterpartiet stöder olika former av medborgardialoger och ser med spänning fram mot vad som händer med frågan. Vi kommer efter EU-valet att redovisa varför Vänsterpartiet i KF den 13 december 2017 röstade för 4-spårsavtalet.

Intresset för EU-debatten var stort även om publiken bestod till stor del av partiaktivister. Nina framförde att hon gärna hade sett fler andra Knivstabor. Hon framförde också vikten av en tuffare Klimatpolitik. För även om Vänsterpartiet fått beröm för sitt engagemang i klimatfrågan så är det som nu händer inte tillräckligt. EU och Sverige måste göra mer och det är bråttom.

Det blev även en del frågor om fackliga rättigheter och den sociala pelaren där det tydligt visade vilka partier som vill skapa ett EU för alla och vilka som vill behålla EU som nu, för en liten elit. Kärnkraftsfrågan visade samma tendens där SD och många borgerliga partier vill bygga ut kärnkraften.

Debattörerna

Här kan du läsa mer om vad Vänsterpartiet tycker i EU-frågan. Inklusive vår Valplattform

Den 26 maj är sista dagen att rösta i EU-valet. Förtidsröstning pågår med ca 100 Knivstabor per dag i kommunhuset.