kommungruppen
Rast på bolagsutbildning

Styrelseutbildning i Knivstas kommunalt ägda bolag

Christer, Nina och Elin

Under en hel dag fick tre Vänsterpartister och en massa andra politiskt aktiva lära oss det viktigaste om att delta i arbetet i en bolagsstyrelse. Vi var Elin Johansson som har plats i Knivstabostäder, Nina Broman Costa som sitter i Alsikebolaget och Christer Johansson som är invald i Kommunfastigheter i Knivsta AB.

Största delen handlade om regelverket. Advokaten Fredrik Gustavsson, från Knivsta, gick, bland annat, igenom Aktiebolagslagen, Bolagsordning, Arbetsordning och Ägardirektiv. Det blev en intressant dag med många frågor om hur det går till i praktiken och vi fick lära oss vilket ansvar vi som ledamöter och ersättare har och vilka konsekvenserna kan bli om vi inte sköter oss på rätt sätt. Såväl för oss som har valts in i styrelsen som för bolaget och kommunen.

Vi fick också en genomgång av VD Hans-Petter Rognes och ekonomichef Simon Granit om bolagens ekonomi, framtida utmaningar med byggbara planer och avloppsfrågor. Det blev en del information och dialog om relationerna med KF och kommunens, det vill säga ägarnas, förväntningar på bolagen.

Dagen avslutades med ett historiskt quiz varefter Christer och Elin gick på medlemsmöte och planerade inför Knivsta Marknad och EU-debatten i Tilassalen på lördagen. Vår egen EU-kandidat Nina,som kommit med nattåget från Malmö, fortsatte mot fler valmöten i landet innan vi har äran och glädjen att få lyssna till henne i Knivsta, lördag den 18 maj 15.00 – 17.00 på EU-debatten i Tilassalen.

Sammanfattat av