insändare
Nina och Malin

Förändra EU i grunden

Nina och Malin

Vi vill bygga ett socialt hållbart, rättvist och jämställt Europa för alla, skriver Vänsterpartiets Malin Björk och Nina Broman Costa på dagens UNT debatt.

I dag 8 maj öppnar vallokalerna för förtidsröstning och Europas medborgare kan välja ledamöter till Europaparlamentet, som kommer ansvara för ett Europa som aldrig har varit så rikt och samtidigt så ojämlikt. En röst på Vänsterpartiet senast den 26 maj är en röst för ett mer jämlikt Europa. Ett Europa för alla – inte bara för de rika.

Hittills har EU:s svar på de återkommande ekonomiska problemen varit mer av samma politik som skapat problemen.

Den växande ojämlikheten har sedan skapat grogrund för nationalister och rasister som vill inskränka demokratin och föra en politik som sparkar nedåt. Sverigedemokraterna säger att de står upp för transportarbetarna. Men när det är dags att rösta i parlamentet har deras representanter röstat nej till såväl kortare körtider som längre vila och längre raster för lastbilsförare. De har också förhindrat förare rätten till en annan sovplats än sin egen lastbilshytt. Allt detta och mer finns att läsa i Susanna Kierkegaards rapport ”När de tror att ingen ser – En granskning av Sverigedemokraterna i Europaparlamentet 2014–2019” utgiven av Arena Idé och Skiftet.

Sedan Sverige blev medlem i EU har Vänsterpartiet arbetat för att förändra samarbetet inom unionen.

Det kommer vi att fortsätta göra tillsammans med våra vänner i europeisk vänster där vi driver ett arbete för att få fram alternativ som sätter människor före marknad. Kapitalismens framfart och klimathotet behöver mötas av en stark europeisk vänster som Vänsterpartiet är en del av. Tillsammans kommer vi att skapa rättvisa när andra vill skapa rädsla.

EU:s arbetsmarknadspolitik ställer arbetare mot varandra, även i Sverige, med den uppenbara risken att arbetares rättigheter och därmed livsvillkor pressas nedåt. Seriösa företag med goda anställningsvillkor konkurreras ut av företag som dumpar löner och sociala villkor för att pressa priserna. Ofta utnyttjas utländsk arbetskraft hänsynslöst. Jobb och arbetsvillkor hotas.

Den utländska arbetskraften får skulden för de dumpade arbets- och livsvillkoren och rasismen sprider sig på våra arbetsplatser.

Lösningen är att garantera att arbetskraft från alla länder, även de som tillfälligt arbetar här, har villkor och löner som är lika bra som för inhemska löntagare på arbetsmarknaden. Kryphål måste täppas till och facket ska alltid kunna kräva svenska kollektivavtal för de som jobbar i Sverige.

Vänsterpartiet har under många år prioriterat frågan om våld mot kvinnor och flickor, inte minst på EU-nivå. Genom ett envist arbete i Europaparlamentets jämställdhetsutskott har vi fört upp kvinnors livsvillkor på dagordningen. Vänsterpartiet har skapat en majoritet för en politik för att stoppa våld mot kvinnor, till försvar av kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter, som rätt till preventivmedel, och till stöd för den svenska sexköpslagen.

Under den kommande mandatperioden kommer vi fortsätta att driva jämställdheten framåt i EU. Vi kräver ekonomisk rättvisa för kvinnor. Vi försvarar rätten till lagliga och säkra aborter och HBTQ-rättigheter mot de högerkonservativa krafter som i länder som Polen och Ungern vill förminska våra liv.

Vänsterpartiet vill förändra EU i grunden och bygga ett socialt hållbart, rättvist och jämställt Europa för alla. Vi är de fackligt aktiva som står upp när EU vill inskränka de fackliga rättigheterna och försvaga vår förhandlingsstyrka. Vi är klimataktivisterna som vill förändra systemet, inte klimatet. Vi är feministerna som står upp för aborträtten och jämställdheten. Vi är de som tar striden för de av oss som lever med funktionsnedsättningar. När EU vill jaga människor på flykt vill vi fånga skattesmitare. När EU räddar banker vill vi rädda människor.

Malin Björk
EU parlamentariker (V), Bryssel