Trevliga samtal på mars Röda Lördag

Nina Broman Costa
Nina Broman Costa, Knivsta

På ett småkyligt Sågverkstorg blev det, på Vänsterpartiet Knivstas EU-valsupptakt, ett antal trevliga samtal med Knivstabor. Europaparlamentskandidaten Nina Broman Costa och vi andra fick diskutera klimatfrågor, feminism, arbetsrättsliga frågor, sommartid och kollektivtrafik.

Ungdomars engagemang i samhällsfrågor var flera som ville prata om. Tydligast just nu är klimatfrågan men även den psykiska ohälsan och flickors och kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp kom upp i diskussionerna. Det finns flera unga Knivstabor som gör viktiga aktiviteter för många Knivstabor. Ett visst stöd i de ungas kamp för klimatet är att Kommunstyrelsen på sitt senaste sammanträde, den 25 mars, beslutade att den analys som kommit efter Vänsterpartiets motion om en kommunal Koldioxidbudget ska användas i kommunens fortsatta arbete mot en koldioxidneutral kommun.

Tuffare för Knivstas ungdomar är det att det av Vänsterpartiet framförhandlade och mycket uppskattade Sommarlovskortet på UL:s tåg och bussar inte  längre finns med i statens budget. Den satsningen försvann i och med att SD stöttade M:s och KD:s budget för 2019. I den utvärdering som gjordes efter sommaren 2018 konstaterades att bussåkandet bland ungdomar ökat med 100 procent. Detta samtidigt som chaufförernas arbetsmiljö blev bättre och skjutsandet med bil minskade. Att det nu försvunnit ¨är tråkigt för både ungdomarna och klimatet.

Det framfördes även oro över bristen på demokrati och en stark nationalism i flera av EU:s medlemsländer. Vänsterpartiet kommer tillsammans med andra vänsterpartier i unionen ta kampen för mänskliga rättigheter varje gång de hotas. Kvinnors, flyktingars och arbetares rättigheter kommer tillsammans med klimatfrågorna vara några av Vänsterpartiets viktiga frågor i kampen för ett Europa för alla – inte bara för de rika.

Läs mer i vår Valplattform