Malin och Nina

Medvind på juli månads Röd Lördag

Röd Lördag juli 2018

Med starka opinionssiffror långt över senaste valresultatet, såväl på riksplanet som i länet, mötte vi många trevliga Knivstabor på juli månads Röd Lördag. Vindarna värmde lika skönt som opinionssiffrorna och Knivstabornas glada tillrop. Det dracks kaffe och pratades politik och de två timmarna var snabbt till ända.

Samtalen handlade inte oväntat om miljön och längtan efter regn. Det känns då skönt att veta att Vänsterpartiet är det parti i riksdagen som fått högst betyg, av Naturskyddsföreningen, SNF, för vårt miljöarbete under de senaste fyra åren. Inför de kommande fyra åren är det V och MP som toppar SNF:s lista över ambitioner på miljöområdet. De båda partierna svarar ja på alla av föreningens 18 frågor medan SD finns ensamt i botten med endast två ja och tolv nej.

Bland de övriga frågorna som diskuterades på Sågverkstorget hann jag uppfatta ideologiska diskussioner, bostadsfrågor, kollektivtrafik, lekparker och äldres villkor. Alla mycket viktiga för såväl mötesbesökarna som för Vänsterpartiet. Medan många partier svänger i sina ideologiska grundvärderingar har Vänsterpartiet stått fast vid våra ambitioner om ett jämlikt och solidariskt samhälle för alla.

Vi har samtidigt både en lokal och central politik för att bygga bort bostadsbristen med förslag på klimatsmarta lägenheter med Vänsterhyror, en billigare fungerande kollektivtrafik, parker och offentliga rum för alla åldrar och verklig valfrihet för våra äldre. Mer om våra lokala ambitioner för Knivsta finns att läsa här.

Med endast 42 dagar kvar till valdagen utökar vi nu våra Röda Lördagar med två timmar och från och med den 4 augusti fram till den 8 september finns vi på Sågverkstorget mellan 10.00 – 14.00. Den 11 augusti kommer våra riksdagskandidater och den 25 kommer landstingskandidaterna och svarar på dina frågor.

Fullmäktigekandidaterna Malin Tollbom Kjell (5), Fredrik Rosenbecker (4), Nina Broman Costa (11) och Christer Johansson (1) tackar för en trevlig lördag och hoppas på återseende.