Christer och Maria på perrongen

Trevligare sommarlov med fri kollektivtrafik för många unga

Christer och Maria
Christer och Maria på perrongen i Knivsta

Den 1 juni började sommarkortet att gälla för 1651 unga Knivstabor och för 24 853 unga totalt i Region Uppsala. Det innebär fria resor med kollektivtrafiken i hela Uppsala län. Från Gävle till Arlanda och från Sala till Öregrund, hela sommaren.

Den 4 juni delade Vänsterpartister i hela länet flygblad med info om rätten till ett bra sommarlov. Samtliga elever som slutat årskurs 6, 7, 8 och 9 i grundskolan samt slutat årskurs 1 och 2 på gymnasiet kan nu åka fritt på kollektivtrafiken till den 31 augusti. Vi fanns vid busstationer och tågstationer runt om i länet och på Knivsta station fanns Maria Fornemo och Christer Johansson. Drygt 80 procent av tilldelade flyers delades ut, resten försvinner på juni månads Röd Lördag, den 30 juni. Ungdomarna tackade för korten som kommit i brevlådan. Kaffe hann drickas i väntan på sena tåg och alla medtagna valplattformar tog slut. Vi hann även prata vikten av kultur för unga och behov av att få in mer ideologi i politiken.

En bra start på veckan….

Nu är det bara resten kvar, om 96 dagar är det val.