lekpark

Tack för en trevlig Röd Lördag

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Lördagen den 27 januari sken solen från en klarblå himmel över Knivsta och Vänsterpartiets torgmöte Röd Lördag. Om det berodde på solen eller kaffet är inte undersökt, men många trevliga samtal blev det under de två timmarna.

Under flera av de numera obligatoriska samtalen om ”Knivsta Centrum” efterlystes fler gröna mötesplatser för barn, pensionärer och allt däremellan. En central park där generationer kan mötas på en picknickfilt, en skatepark eller variationsrik lekplats för de yngsta.

Behov av fler pålästa politiker i till exempel regler för naturreservat efterlystes medan någon annan medborgare såg fram mot en spännande valrörelse, med oviss utgång. Ovisst var det inte i det finska valet som också hann med att diskuteras med en finsk medborgare som var glad att få bo i Sverige.

Det kommande skidtävlingarna i OS var mer intressant än politik för en trevlig norrman som menade att det var OK att Sverige fick några medaljer så länge Finland blev utan och Norge fick gulden.

Mot slutet av dagen fick föreningen 18 plus i Knivsta beröm för sina insatser för de ensamkommande i Knivsta. Vänsterpartiets representanter i riksdagen fick också beröm för allt de fått igenom i förhandlingarna med regeringen. Olika tolkningar av valfrihet diskuterades med extra fokus på äldreomsorgen. Kaffet räckte till alla och till nästa gång, den 24 februari, kommer det nytt kaffe och nya ämnen att diskutera.

Hoppas vises om en månad.
Vänsterpartiet Knivsta