Tåg på Knivsta station

Förhandlingar om fyra spår och station i Alsike klara

Tåg på Knivsta station

Under eftermiddagen den 21 november blev Knivsta kommun och staten överens om byggandet av fyra järnvägsspår genom kommunen. Nu går processen vidare med beslut i kommunstyrelsen den 27 november 08.30 och slutligen i kommunfullmäktige den 13 december 18.00.

Som villkor för den utbyggda järnvägen, som inkluderar stationsläge i Alsike, lovar Knivsta kommun att bygga 15 000 lägenheter på 40 år. Lägenheterna kommer byggas i ett utvidgat Nydal (9 000) och i anslutning till stationen i Alsike (6 000). Av dessa lägenheter ska minst 30 procent vara hyresrätter. Såväl utbyggnadstakten som andelen hyresrätter ligger helt i linje med Vänsterpartiets önskemål under förhandlingarna och vad vi framfört i arbetet med den nya översiktsplanen.

Vänsterpartiet ser med glädje på att Region Uppsala, som är en av de tre parterna i förhandlingen, lovar att utveckla kollektivtrafiken såväl på landsbygden som i Knivsta och Alsike. Bland de mål som Knivsta kommun åtar sig, förutom bostäder, vill vi nämna att:

• gång, cykel och kollektivtrafik ska erbjuda fler valmöjligheter för Knivstas invånare
  • barn och unga ska själva kunna röra sig i sin närmiljö
  • en större andel av arbets- och studiependlingen sker med hållbara transportslag och drivmedel

Tidsplanen är att de fyra spåren ska vara klara inom de närmaste femton åren. Stationen i Alsike kan var klar inom tio år. Utöver det nya stationsläget i Alsike kommer även en trafikplats vid E4:an i höjd med Alsike att behövas. Det kommer också skapas fler överfarter över järnvägen, fler infartsparkeringar för byte från bil till kollektivtrafik och fler cykelvägar. I bilagan som är en del av avtalet nämns även fri kollektivtrafik för barn och unga upp till 18 år.

Här finns mer info och hela avtalet.