Synpunkter på förslag till ÖP
Här följer Vänsterpartiets synpunkter på utställningshandling av Översiktsplan 2035
Som fler sagt borde det antagna dokumentet heta: Översiktsplan 2017.
Därmed vill vi från Vänsterpartiet börja med att visa vår uppskattning för de förbättringar som gjorts av planen utifrån de synpunkter som kom in under samrådet. Men vi har några saker kvar som vi nu redovisar. En del som vi sagt tidigare och något som kan vara nytt.
På ett övergripande plan hade vi gärna sett mer skrivningar om social och ekologisk hållbarhet. Barnperspektivet och vikten av naturnära områden nämns på en del ställen men borde kunna få större och tydligare utrymme. Kommunens påverkan på Mälaren är enligt Vänsterpartiet är en av de viktigaste frågorna vi har att hantera. På kartan på sid 66 kan vi se att del av Mälaren i kommunen är Riksintresse Naturvård. Den skulle kunna skrivas skapare.
Befolkningsökning
Vänsterpartiet står kvar vid synpunkten att vi behöver bli tydliga med hur mycket vi vill växa och därför behöver sid 11 ha en tydligare skrivning om vilket alternativ som gäller för Knivsta. Vårt förslag är en utbyggnad som ger ungefär 2,6 procents tillväxt vilket skulle motsvara cirka 300 lägenheter per år varav vi vill se minst 100 som hyresrätter i Knivstabostäders regi.
Knivstas och Alsikes utbyggnad
Det pratas hela tiden om småstaden Knivsta. En småstad som ska vara tätare nära stationen. Samtidigt ska Knivsta och Alsike båda ha natur och grönska nära bostadsområdena. Vi är ganska många som skulle vilja veta vad tätare betyder och hur grönstråken bevakas vid de pågående styckvisa försäljningarna som redan pågår. Placeringar av lekparker för olika åldrar behöver prioriteras då det i kommunen kommer finnas många barn och ungdomar under överskådlig tid.
Enligt forskningen menar de som studerat boendemiljöer att riktigt tät miljö är genomförbar när det huvudsakliga transportnätet består av gång-, cykel- och kollektivtrafik. Beträffande husen bör de inte överstiga 4-5 våningar för att de boende ska känna sig sedda och trygga. Det stämmer ju bra med vår antagna trafikstrategi och den nu gällande fördjupade översiktsplan, FÖP. Vi litar på forskningen och vill se tydligare skrivning om vad som menas med tät bebyggelse.
Vatten och avlopp
För att klara den framtida utbyggnaden behöver tekniska lösningar som dagvatten och avlopp få hållbara lösningar. Vi vill skärpa skrivningar på sid 56 angående hantering av dagvatten. Vänsterpartiets uppfattning är att målet måste vara att inget orenat dagvatten ska kunna nå Knivstaån. Det är vårt och många andras dricksvatten som smutsas ner med nuvarande skrivning.
Skapandet av reservvattentäkter är viktigt och bra och behöver starta snarast. Vänsterpartiet delar uppfattningen att avloppsfrågans lösning med anslutning till Käppala reningsverk är den bästa och hoppas att kommunen beviljas inträde i verket.
Parker och naturområden
På sidan 22 finns en bra text om park- och naturområden som vi gillar: ”Nya parker och nya gator bör anläggas i både befintliga och nya stadsdelar och tillgången till tätortsnära naturområden bör förstärkas.”
Vänsterpartiet gillar även mycket som skrivs på sidan 27. Bland annat det som står om Boängsvägen och den omkringligande naturen. När det gäller Boängsskogen i samma område anser vi att kartan på sid 53 behöver göras tydligare så skogen skyddas, även på kartan, enligt intentionerna i texten på samma sida.
I linje med trafikstrategin vill vi att planen blir tydligare beträffande gång- och cykelväg till fritids- och rekreationsområdet vid Kölängen. Vi menar att det bästa vore en ekodukt över Gredelbyleden för barn och unga från Nydal, Knivsta tätort, Ängby, Högåsen och Alsike. Den ekodukten skulle även underlätta för djurlivet att komma ner till sjön.
Levande landsbygd
Här finns mycket vacker text om boende längs kollektivtrafikstråk och verksamheter på landsbygd som Vänsterpartiet ställer sig bakom.
Men hur blir det i verkligheten med planerna i Kyrkskogen i Lagga? Eller industriområdet vid 77:an med sopor som sprider sig långt utanför staketen, mycket buller på olika tider, tung trafik och stora råttor. Industriområdet kom efter att nuvarande bebyggelse var uppförd och såg helt annorlunda ut de första åren. Nu pekas området runt denna ”olägenhet” ut som ett utbyggnadsområde för boende. Vi menar att de verksamheter som finns vid 77:an mellan Östuna och Spakbacken behöver en annan placering redan nu och absolut innan någon utbyggnad av bostäder i området påbörjas.
Trafikstrategi
Vi är glada att se hur stor plats den antagna Trafikstrategin fått under kapitel 8 Utveckling av infrastrukturen. Vänsterpartiet vill, trots det, utöka den sista punkten på sid 41 så den lyder: ”Den fysiska miljön ska utvecklas så att gång- och cykeltrafiken gynnas och får en högre status, exempelvis genom ett sammanhängande cykelvägnät och tilltalande gestaltning med grönska och belysning”
Vänsterpartiet vill även att det aktivt undersöks för placeringar av nya infartsparkeringar. Vi tror på att underlätta för de som vill växla från bil eller cykel till kollektiv trafik, på sin resa mot arbete, skola eller nöje.
Fyra järnvägsspår genom kommunen, tågstation i Alsike, totalt tre järnvägsbroar och två nya av- och påfarter på motorvägen är dyra men, som Vänsterpartiet ser det, nödvändiga satsningar. Dessutom kommer en angöring till perrongen i södra delen av Knivsta station att behövas ganska snart.
I samarbete med UL, Trafikverket och andra berörda vill vi även se en inventering av trafiksäkerheten för skolelever och andra resenärer vid kommunens busshållplatser, på framförallt landsbygden. Försöket med stadsgata på den, just nu, enda genomfartsleden genom Knivsta är inte något vi ser som realistiskt. Ambitionen att leda bort tung genomfartstrafik söder om Knivsta mot E 18 vill vi däremot gärna medverka till. Vi ser också positivt på fler cykelparkeringar vid Knivsta och senare även Alsike station.
Färja mellan Håbo och Knivsta kommuner
I planen nämns att Knivsta är öppen för möjligheten till en färjeförbindelse mellan Västersjö och Skokloster i Håbo kommun. Vänsterpartiet är mycket kritiskt till detta förslag. Att öka biltrafiken i detta känsliga område, med riksintresse Mälaren, mängder av fornminnen och redan kända avloppsproblem, är inget vi ser som viktigt. Det är enligt vår uppfattning varken ekologiskt eller ekonomiskt hållbart.
Om färjan, som det skrivs, ska fungera som arbetspendling behöver Knivsta skapa ett antal pendlarparkeringar utanför tätorten. För det kan väl inte vara tänkt så att Håboborna ska fortsätta med bilen över Gredelbybron på ”stadsgatan” för att nå E4:an?
Vill kommunen däremot skapa en turistattraktion vid Västersjö föreslår Vänsterpartiet en cykelfärja i samklang med den cykelväg som planeras längs väg 255. Uthyrning av kanoter och kajaker för motorfria transporter på Mälaren skulle kunna bli en del i en ekoturism längs Mälarens stränder ända upp till Flottsundsbron.
Avslutning
Detta var Vänsterpartiets synpunkter som vi hoppas kan bidra till ett framtida bättre Knivsta.
”Ett snabbväxande samhälle som Knivsta förändras väldigt lätt i små steg, och rätt som det är upptäcker man att samhällets själ gått förlorad utan att man märkte när helheten försvann.”
Klippt ur inledningen av Kulturmiljöprogrammet för Knivsta tätort.
Christer Johansson (V)
gruppledare