kommungruppen
Jeanette Nordin

Rapport från KF den 27 september 2017

Jeanette i talarstolen

Ensamkommande barn, fyra spår, många bostäder, Margarethahemmet, socialnämndens ekonomi och halkskydd till äldre var några av frågorna som debatterades på ett av de kortare kommunfullmäktigemötena. Här följer en sammanfattning av sammanträdet som kan ses i sin helhet på knivsta.se.

Detta kommunfullmäktige blev stort fokus på Socialnämnden och vad som händer med de ensamkommande barn som fyller 18 år och finns i vår kommun. Redan utanför kommunhuset möttes ledamöter av en manifestation till stöd för de unga som bor i kommunen och lever i ovisshet om sin framtid. Efter att bott i Knivsta i upp till två år och skaffat sig vänner, fritidsaktiviteter och en trygghet är oron stor hos många individer. En av talarna på manifestationen, Jeanette Nordin, ställde även en fråga under allmänhetens frågestund som besvarades av Göran Nilsson, ordförande i socialnämnden. Socialnämnden ska ta beslut på sitt sammanträde i november och till och med idag har ingen ungdom som fyllt 18 år skickats bort från Knivsta. Kommunen har haft som rutin att låta de ungdomar som går i gymnasieskola fortsätta sina studier även efter sin artonårsdag.
Jeanette Nordin och ungdomarna gladdes åt det stöd som framfördes av många politiker i debatten om de ensamkommande.

Fyra spår och bostadsbyggande
Mötet började annars med att kommunalråden informerade om statens planer för infrastruktur och byggande av bostäder. För att få de sedan länge efterlängtade fyra järnvägsspåren mellan Stockholm och Uppsala, påfarter till motorvägen och tågstation i Alsike förväntas en motprestation med byggande av bostäder. Siffror på upp till 22 000  bostäder har nämnts men inget är ännu beslutat. Förhandlingar ska ske med staten före jul och slutligt besked kommer i mars 2018. Inför förhandlingarna är Vänsterpartiet oroliga för att vissa partier ser ut att låst sig vid ett antal bostäder som vi inte ser som realistiskt.

Ledamöternas frågor
Anders Grönvall (S) frågade Klas Bergstöm (M) om han tar med sig några erfarenheter från upphandlingen av de externa konsulter som arbetat med översiktsplanen. Lennart Lundberg (KNU) frågade Klas Bergström (M) om det PM som skickats till staten som svar på fråga om utbyggnad för fyra spår ansågs förankrat i KS. Claes Litsner frågade Göran Nilsson om samarbetet mellan UN och SN fungerade för att ge samtliga elever förutsättningar att nå sina kunskapsmål. Slutligen frågade Peter Evansson (S) Klas Bergström (M) om hur kommunens krisledning fungerade och Björn-Ove Björk (KD) frågade KF:s ordförande Kenneth Gunnar (KNU) angående beslutet att inte bevilja återremiss av ärendet om revisorernas budget.

Margarethahemmet
Efter många turer fram och tillbaka med överklaganden och förlorade domar blev det ännu ett bakslag för utbyggnadsplanerna vid Margarethahemmet. Den här gången blev ärendet återremitterat för att göra vägen till kommunal istället för enskild. Något som vi i Vänsterpartiet ifrågasatte redan för mer än ett år sedan utan att få något gehör för.

Socialnämndens ekonomi
Båda ärendena som handlade om socialnämndens underskott blev återremitterade för ny beredning av KS. Socialnämnden ville få bokslutsreglering för delegerad hälso- och sjukvård och extra medel för ensamkommande 2017. Flera av ledamöterna, från oppositionen, som ville ha återremiss menade att det var frågor som rörde mer än bara socialnämnden. Några framförde även att det behövs en översyn av SN:s budget då de många år av ständiga underskott slitit på medarbetarna med ökande sjukskrivningar och ökad personalomsättning som följd. En långsiktig lösning behöver tas fram. Andra ledamöter ansåg att oppositionen svartmålade verkligheten.

Utredning om halkskydd
Sverigedemokraterna hade hittat en motion som Vänsterpartiet i Luleå skrev 2011. Efter motionen i Luleå har en mängd kommuner och även regioner och landsting beviljat utdelning av halkskydd. Nu kom en kopia av Luleåmotionen till Knivsta och ett enigt fullmäktige valde att bevilja motionen vilket innebär ”att kommunen utreder förutsättningarna för att dela ut halkskydd till kommuninvånare som är 65 år eller äldre”.
Vänsterpartiet hoppas att utredningen kommer fram till att det är en bra ide att dela ut halkskydd och att det ges utrymme i kommande budgetar.

Fyllnadsval
Mötet avslutades med ett antal fyllnadsval.

noterat av