kommungruppen
Margaretahemmet

Särskilt yttrande angående utbyggnad vid Margarethahemmet

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Kommunstyrelsen beslutade den 21 augusti 2017 att föreslå kommunfullmäktige att godkänna förslag till Detaljplan för Margarethahemmet. Vänsterpartiet gläds åt en del förbättringar som skett jämfört med tidigare förslag men har ytterligare några synpunkter.

Det är tråkigt att ännu en gång konstatera att ett byggprojekt, som den här gången sas vara viktigt för ett antal skolbarn, blivit försenat på grund av överklagan. I stället för att forcera igenom beslut, utan att ledamöter fått möjlighet att läsa in alla handlingar och synpunkter, hade det varit bättre att tagit det lugnare och lyssnat.

Nu har kommunen fått en dom att rätta oss efter och det är positivt att intrånget i strandskyddet nu försvunnit, som Vänsterpartiet påpekade redan i tidigare yttranden. Vid det kommunala övertagandet förutsätter vi att stranden görs tillgänglig för allmänheten med bland annat en spång.

Vänsterpartiet gläds även åt det sätt som VA–frågorna föreslås lösas och huvudbyggnaderna såväl utvändig som invändigt bevaras enligt Länsstyrelsens synpunkter och den kulturmiljöutredning som genomförts.

Beskrivningen av trafiklösningen inom området är fortsatt motsägelsefull och måste förtydligas för att säkerställa att barnen i området, och barnen på den blivande skolan, har en säker miljö att röra sig i. Att endast hänskjuta frågorna till ett enskilt huvudmannaskap av vägen är inte tillräckligt när det gäller en skolmiljö. Gång och cykelvägen anser vi är för smal och uppfyller inte normen för en delad trafik med gående och cyklande barn och vuxna. I början av dokumentet går att läsa att trafikmiljön kommer bli tryggare men i slutet på sid 24 finns följande stycke:

”Trafiken förväntas öka och säkerhetsfrågor blir viktiga att uppmärksamma. Detta gäller främst längs Margaretavägen och i korsningen mot Forsbyvägen. Jämfört med nollalternativet blir omfattningen större på grund av den avsevärt högre exploateringsgraden.”

Angående barnens tillgång till god pedagogisk utemiljö är vi i Vänsterpartiet oroliga att de är otillräckliga. Risken finns att barnen inte kan få den stimulans de behöver för sitt välmående och att vegetationen i de känsliga parkområdena slits onödigt mycket.

Då det fortfarande finns oklarheter kvar angående hur barnen påverkas av detta beslut vill Vänsterpartiet att barnen ska medverka i den slutliga utformningen av trafiklösningen och skolans utemiljö. Det borde vara en naturlig del i det projekt som nämns angående barnens deltagande i utformningen av den nya skolbyggnaden.

Sammanfattningsvis vill Vänsterpartiet se att:

• stranden görs tillgänglig för allmänheten
• parkområdet bevaras och skyddas
• barnen blir delaktiga i utformningen av utemiljön
• barnen blir delaktiga i planeringen av trafiklösning med fokus på gång och cykelvägar

Christer Johansson (V)
ersättare KS