insändare

Unga ska inte behöva bo i friggebodar

Nooshi Dadgostar

Debattinlägg i UNT debatt 31 oktober 2016 i samband Nooshi Dadgostars besök i Knivsta den 1 november. Nooshi kommer prata på ett offentligt möte i Thunmanskolan matsal 19.00.

Vänsterpartiet vill verkligen satsa på att bygga bostäder med överkomliga hyror. Det skriver Nooshi Dadgostar och Christer Johansson.

Att Sverige har en stor bostadsbrist är de flesta överens om. Hur den ska lösas finns det dock olika lösningar på. Vi vill gå från borgerlig passivitet till en politik som sätter igång byggandet av många fler bostäder som de flesta faktiskt har råd med. Vänsterpartiet har länge velat se att det stöd som finns till olika boendeformer omfördelas så det kommer alla boende till godo oavsett om det är i en villa i Djursholm eller en hyresrätt i Arvidsjaur. Experiment med Attefallshus, ROT-avdrag för lyxrenoveringar och andrahandsuthyrningar har inte löst bostadskrisen.

För Vänsterpartiet är bostaden en social rättighet, inskriven i grundlagen. Att den blivit en vara på en sedan länge havererad marknad är ett stort misslyckande som behöver rättas till. Tillsammans med regeringen genomför Vänsterpartiet den största bostadspolitiska satsningen på tjugo år.

När Vänsterpartiet är ute och pratar bostadspolitik i landets kommuner är många lättade. Äntligen har vi en statlig bostadspolitik som är redo att satsa sig ur bostadsbristen istället för att sitta med armarna i kors och skylla på andra.

Det föreslagna investeringsstödet för att bygga energisnåla hyresrätter med rimliga hyror har en utformning som påminner om det stöd som fanns i Sverige i början 2000-talet. Utvärderingar av det stödet visar att hela två tredjedelar av de byggda hyresrätterna inte hade byggts utan stödet. Det är visserligen möjligt att jättarna i byggbranschen inte vill ha konkurrens från fler byggherrar som genom investeringsstödet kan få ekonomi i sina byggprojekt. Men det är knappast politikens roll att hålla dem om ryggen.

I Knivsta har det kommunala bolaget Knivstabostäder efter dialog med Hyresgästföreningen påbörjat ett renoveringsprojekt, i det slitna bostadsbeståndet, med namnet ”Bo kvar”. Målet är att de boende ska kunna bo kvar både under och efter avslutad renovering. Det tycker vi i Vänsterpartiet är ett bra initiativ som fått en del uppmärksamhet ute i landet.

Tråkigare är det att bolaget inte lyckats bygga en enda kommunala lägenhet på de 13 år som Knivsta varit egen kommun. Moderaterna har konsekvent stoppat allmännyttiga hyresrätter i Knivsta och har i sitt nuvarande program för 2015 – 18 förslag på försäljning av Knivstabostäder.

Behovet av billiga hyresrätter är stort. En egen bostad behöver dessutom omges av en bra miljö med en fungerande välfärd och samhällelig service. I vår och regeringens gemensamma budget finns därför också satsningar som handlar om att rusta om utemiljöer vid skolor och satsningar på ungdomsmottagningar, primärvård och fler anställda på fritidshem.

Vänsterpartiet är övertygat om att unga människor som vill flytta hemifrån gläds åt att politiken tar ansvar för dagens akuta situation och har högre ambitioner än att unga ska bo i friggebodar på någon annans villatomt.

Nooshi Dadgostar
riksdagsledamot och bostadspolitisk talesperson (V)
gruppledare Knivsta (V)