kolet kvar i marken

Snart fattas ett beslut som rör våra barns framtid…

Hälsning till regeringen

kolet kvar i marken

Klimatförändringarna kräver att kol och andra fossilbränslen avvecklas och ersätts med förnybar energi. Ett beslut om att avveckla Vattenfalls kolgruvor i Tyskland innebär att ta ansvar för en sådan utveckling. Fel beslut innebär att en oseriös köpare får fortsätta bryta och elda kol, och öppna nya kolgruvor. Det vore ett gigantiskt klimathaveri.

Detta val står regeringen inför nu.

Vattenfall har meddelat att de har hittat en köpare till brunkolsverksamheten i Tyskland. Istället för en ordnad avveckling av sin tyska kolkraft vill Vattenfall sälja den vidare. Den tilltänkta köparen EPH är ett tjeckiskt riskkapitalbolag med tveksam inriktning och helt utan miljöambitioner. Det betyder att miljöförstöring och utsläpp kan fortsätta. Det är gigantiska utsläpp det handlar om: Det motsvarar 24 gånger vad Sverige släpper ut varje år.

Det är regeringen som äger frågan och kan stoppa affären – om de vill. En regering som släpper igenom en försäljning kommer att ha noll trovärdighet i klimatpolitiken. Ska det finnas något allvar i talet om klimatansvar, måste regeringen därför nu sätta ner foten och säga till Vattenfall: Ni får inte sälja.

Kolet måste bli kvar i marken, inte minst för kommande generationers skull.

Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet