insändare
tallbacken

För ett grönare Knivsta

Debattinlägg från V och MP i Knivstabygden den 3 februari 2016.

Trunsta-trask-fageltorn

Det är med stor glädje vi konstaterar att allianspartierna öppnar dörren för ett brett samarbete i utvecklingen av Knivsta. Om vi nu dessutom kommer överens om ett inkluderande samarbete med organisationer och vår unga och välutbildade befolkning får vi i politiken det breda underlag som Kvartetten eftersökt. Vi får stöd för vår syn på medborgarnas inflytande i den nyligen framlagda demokratiberedningen, som pratar om flera sätt för dialog mellan valen.

Speciellt i arbetet med Knivstas grönområden finns det många mycket kunniga invånare som kan bidra till förverkligandet av den grönstrukturplan som vi i V och MP väntat på i två år. Enskilt och tillsammans har våra partier motionerat om grönare skolgårdar för kommunens barn och unga. Vänsterpartiets motion om kartläggning av ekosystemtjänster beviljades av ett enigt KF den 13 feb 2014. Det är nästan två år sedan, men ingen plan har ännu kommit fram. Genom ett inkluderande arbete med organisationer, enskilda Knivstabor och en kompetent förvaltning, kombinerat med kloka politiska beslut kan vi skapa fler gröna miljöer likt den som redan skapats i samband med arbetet med Å-rummet.

V och MP har tillsammans motionerat om att göra Gredelby hagar och Trunsta träsk till ett naturreservat. Knivsta har en grönstruktur som ger möjlighet att utveckla parker med kvaliteter för olika ändamål och i vår moderna småstad kommer det finnas gott om parker för olika åldrar. Alla Knivstabor ska ha tillgång till trygga och trivsamma gröna stråk att röra sig och vistas i.

Glädjande är KS enhälliga beslut om att äntligen starta byggandet av det Allaktivitetshus som Knivstaborna längtade efter redan innan kommunen bildades för över tolv år sedan. Med Kvartettens förslag i budget 2016 med billigare kollektivtrafik inom kommunen blir det billigare för Knivstabor att ta sig till den centralt placerade kultur- och fritidsanläggningen.

Självklart behövs det en långsiktigt ekonomisk plan för att klara åtagandet med CIK och kommande infrastruktur. Vi har vår dörr öppen för att gemensamt arbeta med hur Knivstas utveckling ska ske. Om vi dessutom tidigt i processerna kan föra dialog om hur detta ska ske så slipper vi politiska låsningar längre fram.

Christer Johansson                                                            Kerstin Umegård
Vänsterpartiet                                                                    Miljöpartiet