Röd Lördag och Marsch för sammanhållning

Petra Jansson

Den största politiska frågan just nu i Knivsta som i resten av landet och Europa är mottagandet av de flyktingar som söker ett bättre liv. För oss vänsterpartister i Knivsta var det en självklarhet att inte låta vår aktivitet konkurrera med den Marsch för sammanhållning som arrangerades av nätverket Tillsammans för Knivsta. Därför blev det ett något kortare torgmöte än vid andra röda lördagar. Men vi hann trots det med att prata och fika med en hel del nya och gamla vänner.

Det var glädjande att se alla Knivstabor som slöt upp i marschen för ett Knivsta där vår framtid är tillsammans. Flera bra tal och sång tog över vid kommunhuset, som var marschens mål. Min förhoppning är att den värme och kärlek som fanns i marschen, talen och sången ska sprida sig till alla Knivstabor. Ingen ska behöva känna sig rädd, orolig eller hatad. Det är bara vi som tillsammans kan sprida trygghet till alla som vill skapa sin framtid i Knivsta, oavsett hur länge vi bott här. Ingen annan kommer att göra det åt oss.