insändare
styrelsen 2 2015

Vi vill inte ha höjda arvoden

styrelsen 2 2015
Vänsterpartiet Knivsta styrelse 2015

Just nu föreslås ett flertal beslut som kan tvinga Knivsta att behöva låna pengar till driften. Vänsterpartiet har röstat mot höjda arvoden såväl i Knivsta kommun som i riksdagen.

Frågan om hur skattepengar används är ständigt aktuell. Nu handlar diskussionerna bland annat om politikernas ersättningar. I kommunfullmäktige togs nyligen ett beslut som innebär att kostnaderna för kommunens politiker ökar med ca 1 miljon kronor om året. Orimligt tycker vi i Vänsterpartiet, eftersom vi ser att det finns finansiella hål i den kommunala verksamheten, t ex inom skola och socialtjänsten, där vi hellre lägger pengarna. Vi reserverade oss därför mot kommunfullmäktiges beslut om höjda politikerarvoden.

Då dessutom riksdagen föreslår höjning av riksdagsledamöternas ersättningar ökar Knivstas kostnader ytterligare. Detta då de nya arvodena i Knivsta bygger på procent av riksdagsledamöternas. Om vi nu utöver dessa kostnadshöjande beslut följer moderaternas förslag om att minska skatteintäkterna med 8 miljoner måste snart Knivsta kommun låna pengar för att driva ordinarie verksamhet.

I Kvartettens ursprungliga budget för Knivsta 2016 vill Vänsterpartiet lägga pengar på stadsmiljön. Vi väljer att sitta ned i båten och utgå från den fördjupade översiktsplan över stadskärnan som kommunen lagt ned tid och tankemöda på, istället för att låta oss stressas. Vi byter inte en trivsam och luftig boendemiljö mot snabba cash och höghus. Vi vill att Knivsta ska växa planerat och strukturerat!

Beträffande kvarteret Murteglet vill Vänsterpartiet bygga utmanande och inspirerande miljöer för barn och önskar föra en bättre dialog med civilsamhället.

– Svar på yttranden är ett viktigt underlag till Samhällsutvecklingsnämndens beslut. Att inte besvara dem antyder att kommunen inte är intresserad att ta del av kommuninvånarnas kunskaper och åsikter. Detta riskerar att minska förtroendet för kommunen, den demokratiska processen, och specifikt, den aktuella detaljplanen, menar Tove Ericson (V), ersättare i Samhällsutvecklingsnämnden.

Vänsterpartiet Knivsta