insändare
Ulla Berglund / foto Christer Johansson

Vänsterpartiet bygger Knivsta med barnen i fokus

Christer Johansson / foto Sven-Olof Ahlgren UNT

Detta debattinlägg fanns att läsa i Knivstabygden redan den 11 mars 2015.

Knivsta har antagit en vision i vilken det står att Knivsta ska bestå av: ”en modern småstad och en levande landsbygd i samverkan”. Vänsterpartiet har svårt att se hur den visionen ska nås med nuvarande agenda.

Knivsta växer fort och Vänsterpartiet välkomnar alla nya Knivstabor till kommunen. Det oavsett om du kommer från Sundbyberg, Somalia eller Kramfors. Många kommer till Knivsta med tåg och det kan vara på sin plats att påminna om att när järnvägen kom till Knivsta 1865 så anlades genast en järnvägspark. Tillgång till park är inte mindre viktigt idag än för 150år sedan.

Vänsterpartiet ser med stor oro på hur Knivsta byggs idag. Vi tror att domen blir hård över bristen på tillgänglig och mångsidigt användbar park i centrala Knivsta. I stället för att lyssna på den kompetens som finns bland kommunens invånare har Alliansen låtit kortsiktiga ekonomiska intressen styra utvecklingen.

Att maximera antalet boende nära stationen, har blivit det enda som gäller och tätheten höjs successivt för varje ny detaljplan. Platsen för barns lek och för möten mellan generationer blir mindre både i kvarteren och i det offentliga rummet. Varken innanför Gredelbyleden eller nära nya Gredelbyskolan avsätts plats med lämplig kvalitet. Den enda välbelägna platsen är så liten att den blir marginellt användbar för lek. Övrig parkmark är buffertområden mot järnväg och väg, olämpliga att bebygga och med tveksam miljökvalitet.

Att kommunen nu gör en grönstrukturplan är bra. Här kartläggs ekosystemtjänster enligt intentionerna i Vänsterpartiets motion från 2013. Med bättre framförhållning slipper vi för sent konstatera att ekologiskt viktiga grönområden blivit exploaterade. Grönstrukturplanen omfattar däremot inte parktillgången i centrala Knivsta, där bristen nu successivt ökar, inte minst för barns lek och rörelse.

I Upplandsmuseets Kulturmiljöprogram för Knivsta finns många goda exempel på hur tidigare planering utvecklat Knivsta i samklang med sin omgivning till den trivsamma plats där många nu vill bo i. Men utvecklingen i centrala Knivsta går emot programmet och emot intentionerna i PBL när parkeringsplatser för bilar ges företräde framför trygga och spännande lekplatser för barn.

Vi har fått kritik från alliansföreträdare för hur vi vill utveckla Knivsta. Men vi fortsätter lyssna på Knivstaborna och lägger långsiktigt hållbara förslag. Vänsterpartiet vill bygga ett samhälle för människor att bo och leva i och vi finansierar våra budgetar.

Ulla Berglund (V) Christer Johansson (V)