Mötesdeltagare på Mynttorget 2

Demokratin kan inte utpressas

Orden är Greklands premiärministers efter det tydliga valresultatet. – I dag har grekerna bevisat att demokratin inte kan utpressas. Det finns inga enkla lösningar, men det finns rättvisa lösningar – så länge det finns god vilja på båda sidor, sade premiärminister Alexis Tsipras när han talade till folket i grekisk tv.

Mötesdeltagare på Mynttorget
Mötesdeltagare som stöder Grekland

Vänsterpartiet Knivsta var representerat vid söndagens (5 juli) demonstration i Stockholm för solidaritet med Grekland. Liknande demonstrationer har ägt rum världen över under helgen. Vi säger också OXI! Nej till trojkans krav på hur Greklands politik ska utformas! Kraven är orimliga och skadliga för ekonomin.

IMF föreslår själva att man bör frysa återbetalningarna i 20 år, och ekonomer världen över instämmer i att åtstramning inte hjälper. Men sandlådseliten i EU vill fortsätta tvinga Grekland till högerpolitik med nedskärningar, utförsäljningar, privatiseringar, nedmontering av kollektivavtal, sänkta löner, nej till skattehöjningar för de rikaste och ja till bantning av redan otillräckliga pensioner och en krympande ekonomi, som bara minskat sedan svältpolitiken först infördes.

Ett långt värre hot för högern än att Grekland inte ska kunna betala tillbaka sina lån är att Grekland ska klara av det – genom att föra vänsterpolitik. Det vore ett exempel de inte kan tåla. Det vore ett exempel på att det finns alternativ till misslyckad nyliberal ekonomisk politik.

Fredrik Rosenbecker