distriktet
Jonas och Emma

Lugn distriktsårskonferens i Tierp

Petra och Fredrik

Det blev en lugn och odramatisk årskonferens när Uppsala län höll distriktsårskonferens i Tierp. Knivstas ombud Fredrik Rosenbecker och Petra Jansson representerade sin partiförening på ett föredömligt sätt.

Hälsning från partistyrelsen
Nooshi Dadgostar från partistyrelsen tackade alla för en bra valrörelse som gett fler mandat i kommuner och landsting och bidrog till en ny regering. En ny regering som inlett en ny inriktning efter Reinfeldt, som under åtta år verkat för splittring och ökade klyftor. Den nya politiken kommer ha fokus på att bygga ett samhälle med sammanhållning där vi bryr oss om varandra. Ett samhälle i vilket alla inkluderas kommer också att minska grunden för rasistiska krafter.

Avslutningsvis berättade Nooshi om budgetarbetet med regeringen där det nu läggs förslag på fria glasögon till skolbarn, höjt underhållsstöd, stor satsning på äldreomsorg och stöd till kvinnojourer. Samtliga förslag från Vänsterpartiet som 2016 kommer verkställas i S och MP:s kommande budget.

Stundande 100 årsjubileum
Jacob Johnsson berättade att det har påbörjats ett arbete med att samla in material till en dokumentation inför att distriktet fyller 100 år 2017. Medlemmar och partiföreningar uppmanas att leta efter texter och bilder från händelser och aktiviteter.

Rapport från Landstinget
Landstingsrådet Sören Bergqvist berättade att partiet fick två nya mandat i landstingsvalet och sitter nu i majoritet med S och MP. Prioriterade områden är Akademiska, vårdköerna, personalen och psykisk ohälsa. Det är fortsatt tufft för Akademiska sjukhuset och en skattehöjning kommer att behövas.

Det som Vänsterpartiet vill satsa på och driver i samarbetet är den psykiska ohälsan, närvård i hela länet, integration & hälsa, en kompetenssäkrad personalpolitik och en ny arbetsgivarpolicy. Vänsterpartiet ser dessutom behov av en ny organisation som håller ihop hela vårdkedjan.

Valen
Årskonferensen avslutades med val och avtackningar och för Knivstas del tackades Christer Johansson för sina 10 år i distriktsstyrelsen och Maria Fornemo valdes in som ersättare i den nya styrelsen.