kommungruppen
Jaya Montell

Sammanfattning av Kommunfullmäktige 18 mars

Jaya Montell

Här följer Jaya Montells sammanfattning av kommunfullmäktiges sammanträde den 18 mars 2015. Det finns också i sin helhet som webbsändning på Knivsta kommuns webbplats.

Det var ett lugnt och sansat kommunfullmäktigesammanträde den 18 mars 2015 som inleddes med information om de kommunala fastighetsbolagen.

Information om kommunala bolag
Camilla Westerborn och Ann-Marie Morhed informerade.
Kommunfastigheter äger nästan alla kommunala fastigheter i Knivsta. Bolagsform har man för att förenkla beslutandevägar etc. 2007 la man in alla kommunala fastigheter i Kommunfastigheter. Man bygger på uppdrag av kommunen. Bolaget bygger inget som de inte kan hyra ut. Kommunfastigheters ekonomi är i balans. Närmaste utmaningar CIK och Högåsskolan.

Knivstabostäder bildades 2003 vid delningen från Uppsala. Först 2014 fick bolaget i uppdrag eller tillåtelse att bygga 50 nya lägenheter per år i tre år. Alsike nord och sågen är områden som eventuellt kommer bebyggas, med hyreslägenheter. Det finns ett stort underhållsbehov i de äldre byggnaderna. Dagens utbud består till störst del av tvåor och treor. Det finns ett stort behov av nya bostäder. Kön är idag på ca tre år.

Alsikebolaget grundades 1989 och så sent som 2002, 13 år efter start började bolaget gå med vinst. I dag bor 2 681 personer i Alsike. Hälften av den potentiellt säljbara marken i Alsike finns kvar. Nu jobbar bolaget med att få fram en detaljplan för Alsike nord etapp 2. Alsikebolaget skall också verka för tågstopp i Alsike, cykelväg mellan Alsike och Sävja samt en ny avfart från E4:an.

Britta Lästh ställer frågor. Camilla svarar: Ingen omedelbar sänkning av hyrorna. CIK kan inte säga när det kan komma igång. Hoppas att det kan komma igång så fort som möjligt. Gällande ”re-lining” försöker man hitta miljövänliga sätt och material.

Klas Bergström informerar
Möte i ABC samarbetet. Syftet är att verka bland annat för god kollektivtrafik. I morgon öppnar Willys. Rosendahls fastigheter har presenterat sitt förslag på byggnation på sågenområdet. Wedins fastigheter vill bygga 140 hyreslägenheter på sågen. Klas berättade slutligen om planerna på bildandet av en ny regionkommun. Möte med Regionförbundet. Förbundet kommer att få ansvar för Länstransportplaner etc.

Claes Litsner informerar
Landstinget har sålt sin del av servicehuset till kommunen. Kommunhuset kommer släcka ner under ”Earth Hour”. Bergsbrunna cykelväg håller på att byggas ihop med Alsike cykelväg.

Christer Johansson (V) ställer fråga om barns inflytande till Björn Ove Björk (KD)
Frågan handlar om att man med kort varsel, utan dialog med barn eller familjer innan de stora besluten tagits, slår sönder barngrupper. Christer säger att man blir ledsen när man får höra att det finns klasser som slagits sönder tre gånger på fyra år.

Björn Ove svara att man ska ta hänsyn till elever och barn i den mån det är görligt. Olyckligt att det blivit så för den här klassen. Från politiken kan vi inte lägga oss i enskilda beslutet eftersom det är delegerat till rektorn på den aktuella skolan. Jag är säker på att rektor har som ambition att respektera elever och föräldrars önskemål.

Christer säger att alla beslut som rör barnen skall föregås av en barnkonsekvensanalys. Det måste väl också gälla rektorer i verksamheterna.

Björn Ove delar Vänsterpartiets synpunkter. Barnkonsekvensanalysen utifrån den blankett som vi använder är dock tänkt för politiska beslut och används inte ute i verksamheterna.

Christer påtalar hur tufft det är för barnen att tvingas välja några få kamrater att gå vidare med och hoppas att det i framtiden finns utrymme för dialog med berörda barn och deras familjer innan beslut redan är fattade.

Kerstin Umegård (MP) frågar Klas Bergström (M) om full delaktighet.
Kerstin frågar om policyn för full delaktighet. Är Klas nöjd med utfallet och efterlevnaden av policyn?

Klas svarar att det görs redovisningar men erkänner att det behöver bli bättre. I ganska hög omfattning jobbar vi för att samhället skall anpassas till personer med funktionsnedsättningar. Klas menar att kommunledningen arbetar aktivt och säger att Brukarråden är nöjda med ledningens intentioner. Policyn är fördelad till en handläggare i kommunen.

Anders Grönvall (S) ställer en fråga om ishall till Klas Bergström (M)
Isyta kontra ishall? Anders konstaterar att det såklart är dyrare att bygga en ishall. Men kostnadseffektiviteten, exempelvis kostnad per timme. Hur ser skillnaden ut då?

Klas svara att KF inte har budgeterat för att bygga ishall. Gällande driftkostnad säger Klas att en ishall som används 7,5 månad per år skulle kosta en miljon i drift, en uterink som används under 4 månader skulle kosta ca 450 tkr i driftkostnad.

Anders säger att användningsområdena för de olika alternativen inte går att jämföra. Är det inte ett alternativ att vänta och istället bygga en ishall, när vi har pengar till det?

Fair Trade City
Efter frågorna var det dags för beslut och diskussion gällande Fairtrade frågan. Vänsterpartiet har sedan 2010 drivit att Knivsta kommun ska ansöka om att bli en Fairtrade diplomerad kommun. Idag delar vi den inställningen med resten av kvartettgruppen. Förvaltningen har dock visat på att det medför en kostnad som det idag inte finns budget för. Vänsterpartiet tror att kostnaden går att sänka och hoppas liksom Socialdemokraterna att vi kan återkomma i budgetarbetet och där jobba för att det finns en budget för Fairtrade.

Christer Johansson lyfter det att januari 2010 skrev V en motion om Fairtrade och undrar om det finns en allmän motvilja till att vilja ta parti för arbetsvillkoren för människor på andra ställen i världen.

Diskussionen som följde visade hur Allianspartierna tydligt tog avstånd från att ingå i Fairtrade som ett sätt att visa solidaritet och ansvar för rättvis handel och arbetares villkor i övriga världen. Kvartetten lyfte fram att det vi konsumerar och köper hem spelar roll för fattigdomsbekämpning över hela världen. Att Knivsta bidrar till att motverka fattigdom och orättvisor skapar stolthet och gemenskap hos Knivstas medborgare.

Ett motargument som lades fram var att kommunen ändå kan arbeta och verka för etiska upphandlingar bland annat. Vänsterpartiets Malin Tollbom lyfte då det att man inte tog hänsyn till etiska aspekter när man upphandlade iPad till Knivsta kommuns politiker.

Beredning för revidering av ersättningsreglemente.
Beredningen tillsattes. Som Vänsterpartiets representant blev Malin Tollbom invald i beredningen.

Övriga val
Vänsterpartiets Ulla Berglund valdes in som ersättare i Kommunfastigheters styrelse. Vänsterpartiets Kristina Östman valdes in som revisorsersättare i Roslagsvatten AB samt som lekmannarevisor i Knivstavatten AB.