insändare
Nooshi Dadgostar

Kön får inte avgöra

Nooshi Dadgostar

Vänsterpartiet vill att Knivstas flickor ska få växa upp i ett mer jämställt samhälle. Vi tror att det går att ändra nuvarande villkor för flickors uppväxt och stoppa den växande skillnaden i lön mellan kvinnor och män.

Nedanstående text fanns på UNT debatt den 4 mars, samma dag som vi fick besök av Nooshi Dadgostar i samband med vårt årsmöte som genomfördes samma dag.

Tvillingarna Greta och Tor kommer börja skolan i år och om ett antal år kommer de att börja jobba och få lön. Under Gretas livstid kommer hon att tjäna 3,6 miljoner kronor minder än sin bror. Endast för att hon är tjej. Vänsterpartiet, som är riksdagens mest feministiska parti, jobbar för att öka rättvisan mellan kvinnor och män.

Knivstas pappor är bland de bästa i landet på att ta ut sina föräldradagar och det tycker vi i Vänsterpartiet är bra. Vad som är mindre bra är att lönerna mellan kvinnor och män i Knivsta fortsätter att öka och skillnaden är nu mer än 110 000 kronor per år.

Vänsterpartiet tror att det är möjligt att hejda klyftorna i inkomster mellan könen. När lönekartläggningarna inte längre behövde redovisas årligen ökade åter klyftorna mellan mäns och kvinnors löner.

Med en individualiserad föräldraförsäkring, rätt till heltid (som på sikt ska kortas) och bort med delade turer i arbetslivet tar vi steg mot ett mer jämställt samhälle.

För att lyckas med att uppnå detta jämställda samhälle räcker det inte med en könsmaktsanalys. Vi behöver också göra en klassanalys. När vi säger nej till skattesubventionerad hemhjälp och RUT-avdrag för läxhjälp, som så gott som uteslutande används av välbärgade familjer, är det för att vi hellre lägger pengarna på mer personal i skolor, förskolor och på äldreboenden.

Vänsterpartiet vill på allvar förbättra kvinnors villkor och ta det stora klivet i rätt riktning. Vi har förstått att det inte bara handlar om mer jämställda löner utan även om kvinnors arbetsliv, hälsa och pension. I dag tar kvinnor det största ansvaret för barnen och det obetalda hemarbetet.

Statliga utredningar har konstaterat att 15 år efter att ett par skaffat sitt första barn så har deras skillnad i inkomst ökat med 35 procent. Tre fjärdedelar av denna skillnad beror på att de har olika stort ansvar för familjen.

Mönstret att männen jobbar mer och tjänar mer, medan kvinnan tar på sig mer av det obetalda arbetet hemma förstärks under arbetslivet. Kvinnors pension är därför i snitt 6 000 kronor lägre i månaden, än mäns.

Vänsterpartiet inser att det är förändringar som vi gör idag kommer att göra skillnad för jämställdheten för nästa generation. Inte vill vi att flickor som föds i Knivsta 2015 ska följa i dagens fotspår av sämre löner och lägre pensioner? Nej, det är dags att ge dem andra möjligheter.

Det krävs en feministisk förändring eftersom allt fler unga tjejer skär sig. Ungas psykiska ohälsa osynliggörs och den vanligaste dödsorsaken bland unga män är självmord.

Det krävs feministisk förändring för att få en lön som det går att leva på. För självständighet och oberoende För att inte behöva vända på vart enda öre, för att inte ha en sämre pension, sjukpenning eller a-kassa än dina manliga vänner. Ditt kön ska inte vara avgörande för var på arbetsmarknaden du befinner dig, hur villkoren ser ut eller hur låg lönen är. Feministisk förändring behövs för att din väninnas dotter inte ska låtsas vara sjuk under ännu en skolutflykt eftersom hon vet att hennes ensamstående mamma inte har råd med bussbiljetten.

Nu är det dags att gå från ord till handling. Vänsterpartiet kommer jobba för att ta bort hindren för jämställda löner genom rätt till heltid som partiet varit med och genomfört i Gävle och höja kvinnors löner, som vi redan gjort i Malmö.

I Göteborg, där Vänsterpartiet också är med och styr, har personal på Svartedalens äldrecentrum infört försök med sex timmars arbetsdag med bibehållen lön.

I framtiden ser vi i Vänsterpartiet ett mer jämställt samhälle där kvinnor och män behandlas lika i samhället och på arbetsmarknaden samt tar lika mycket ansvar i hemmet för barn och hushållsarbete.
Nooshi Dadgostar (V) riksdagsledamot
Jaya Montell (V) ersättare Knivsta kommunstyrelse