insändare
Christer Johansson / foto Robert Johansson

Vänsterpartiet satsar på Knivstas unga

Christer Johansson / foto Robert Johansson

Debattinlägg i Knivstabygden den 17 december 2014.

Det är tufft att vara ung i Knivsta, kommunen med var tredje invånare under 18 år. I olika undersökningar hamnar kommunen långt ner i rankingar som inflytande, fritidsutbud och psykisk hälsa.

Därför är det glädjande att den av kommunfullmäktige antagna budgeten för 2015 innehåller flera mål i en bättre riktning för Knivstas unga. Förutom de av Vänsterpartiet föreslagna barnkonsekvensanalyserna som redan används, finns det nu mål om att ”Unga ska känna att de kan påverka sin vardag både på skoltid och sin fritid”.

En bra början är det arbete som pågått som Mötesplats Alsike under hösten med två workshops. En fortsättning på det arbetet borde öka kunskapen om hur Knivstas unga kan delta i och påverka de beslut som berör dem. I Rädda Barnens enkät 2014 svarade många unga att de vill vara med och påverka, men vet inte hur. Detta kommer Vänsterpartiet att jobba för att ändra under 2015, för alla Knivstas unga.

Ännu en varm vinter utan möjlighet för Knivstas barn och unga att åka skridskor i kommunen. I KFUM:s ungdomsranking ligger kommunen fast förankrad i botten medan moderaterna bryter ingången överenskommelse och sedan skyller ifrån sig på andra.

Vänsterpartiet vill i dialog med Knivstas ungdomar och föreningslivet förbättra villkoren för ungas fritidsutbud i kommunen. I det utbudet vill vi att den föreslagna isytan blir en ishall direkt.

Enligt Landstingets senaste undersökning lever allt för många, flest flickor, av Knivsta tonåringar med psykisk ohälsa. Vänsterpartiet vill se utökade möjligheter för skolan och andra instanser att genom tidigare insatser förbättra villkoren för unga pojkar och flickor att växa upp.

Slutligen gläds vi åt att vi medverkat till fler sommarjobb och ingen höjning av avgifterna i kulturskolan.

Gruppledare